Indsendt af Bo Eriksson den 17.5.2023

Aftenens foredragsholder, Borgmester Peter Sørensen, holdt oplæg om Horsens Alliancen og erhvervsudviklingen i Horsens Kommune de seneste 10 år.

Horsens Alliancen, der blev stiftet i 2013 mellem kommunen, erhvervslivet og lokale LO-fagforeninger, lavede en ”noget-for-noget” aftale, hvor kommunen skulle afskaffe virksomhedernes dækningsafgift. Til gengæld skulle erhvervslivet være med til at skaffe flere i job.

Vi fik et historisk rids af erhvervsudviklingen og Horsens Alliancen frem til i dag, hvor Alliancen er blevet en ramme til at skabe forpligtelse mellem parterne og varetage fælles regionale og nationale interesser indenfor blandt andet uddannelse, erhvervsliv og beskæftigelse.

Alliancen, der består af 22 medlemmer, er ikke beslutningsdygtig, men er med til at give input til beslutninger, der træffes i blandt andet kommune, uddannelsessteder og erhvervsliv.

Status i dag er, at der er langt flere i arbejde i Horsens Kommune. Nu er det de borgere, som er længst væk fra selvforsørgelse, der er i fokus.

Vi har mange udfordringer og en stram økonomi både i erhvervslivet og i det offentlige. Det påvirker virksomheder såvel som borgere, at der er usikkerhed mange steder i verden, krig i Ukraine, høje energipriser og rekrutteringsudfordringer.

Men der er også meget vi i Horsens kan glæde os over. Horsens er den kommune vest for Storebælt, der er hurtigst voksende. Vi har rundet 96.500 borgere, og den nye demografi giver et nettooverskud på 15-20 mio. årligt, der kan bruges til at investere.

Horsens kan også glæde sig over, at vi har et kæmpe børneboom, og det kan være med til at cementere Horsens som en uddannelsesby.

Vi har den højeste vækst i Danmark, vi er danmarksmestre i salg af jord, og flere unge end forventet starter i en uddannelse.

Horsens Alliancen drøfter i dag nye temaer, som for eksempel hvordan infrastrukturen i kommunen sikres bedst muligt, klimaplan og nye indsatsområder indenfor erhvervsstrategien, som man i Horsens Alliancen har bundet hinanden op på.

Peter Sørensen sluttede oplægget med at slå fast, at det stadig gælder, at vi kan løfte i flok. Når vi skal, så kan vi også. Det gælder også for vores blomstrende kulturliv, der startede en positiv udvikling med Landsstævnet i Horsens tilbage i 1990. Det har været afgørende for, hvordan kommunen har udviklet sig, og vil udvikle sig i fremtiden.

2023-05-17 Anne Sloth-Egholm (tekst) og Bo Eriksson (foto)