ROSKILDE SYD ROTARY KLUB SENDER HJÆLP TIL DEN UKRAINSKE BEFOLKNING

Indsendt af Arne Ougaard den 25.3.2022

Link til artikel i Dagbladet den 26. marts 2022:

HTTPS://WWW.SN.DK/ROSKILDE-KOMMUNE/ROTARYKLUB-HAR-TOEMT-KASSEN-FOR-AT-HJAELPE-UKRAINE/

ROSKILDE SYD ROTARY KLUB SENDER HJÆLP TIL DEN UKRAINSKE BEFOLKNING

Med præsident Putins invasion af Ukraine den 24. februar 2022 er ”verdensordenen” for alvor forandret.

Europa er i krig og følgerne med dræbte og sårede mænd, kvinder og børn samt de enorme flygtningestrømme fylder alle nyhedsmedierne 24/7 og dokumenterer for os alle krigens gru og rædsler.

”Vi”, kan ikke bare være passive tilskuere til alle disse grufulde rædsler.

Vi, du og jeg må gøre ”noget”!

I Roskilde Syd Rotary Klub har vi besluttet at tømme Klubkassen og donere kr. 15.000,- herfra. Pengene sendes direkte til Rotary’s klub i Lviv i Ukraine og vil blive anvendt til fornødenheder der mangler og som har højeste prioritet. Det vedrører medicin, medico artikler, tæpper og soveposer, varmt tøj mv.

Udover den kontante donation donerer Roskilde Syd Rotary Klub et parti gode soveposer, i alt 25 stk., som nu er på vej til de frysende flygtninge i Ukraine.

På billedet oven for, er Præsidenten for Roskilde Syd Rotary Klub, Per Palludan (midt i billedet) sammen med medlem Johannes Østergaard fra udvalget International Tjeneste, er i færd med at pakke soveposerne, inden de afsendes til Ukraine.

Og her fra STARK’s  læsseplads i Køge starter soveposerne deres rejse til folket i Ukraine, hvor de forhåbentlig kan give lidt varme i en på alle måder kold tid!

Forsendelsen, inkl. Soveposer er bekræftet   Vel ankommet til Ukraine.

Udover den kontante donation fra klubkassen kr. 15.000,- har alle mulighed for, løbende at donere ekstra bidrag til Ukraine.

Dette sker bl.a. via nedenstående link til Rotarys internationale netværk:

Rotary Foundation skaber kanal for direkte humanitær støtte i Ukraine-regionen

Læs også om:

Disaster Response Fund

Kort om Rotary:
Rotary er et verdensomspændende Erhvervsnetværk og samtidig en af verdens største humanitære organisationer. Har stor viden om og erfaring med globalt at yde støtte i situationer, hvor der virkelig er brug for hjælp.

Rotary er et globalt netværk af 1,4 millioner naboer, venner, ledere og problemløsere, der ser en verden, hvor mennesker forenes og handler for at skabe varig forandring – over hele kloden, i vores lokalsamfund og i os selv.

Hvad vi gør i Rotary over hele kloden?:
Rotary-medlemmer mener, at vi har et fælles ansvar for at handle på vores verdens mest vedvarende problemer. Vores 46.000+ klubber arbejder sammen om at:
- Fremme fred

- Bekæmp sygdom

- Sørg for rent vand, sanitet og hygiejne

- Red mødre og børn

- Støtte uddannelse

- Udvikle lokale økonomier

- Beskyt miljøet

Hvad gør vi også i Rotary, Lokalt?

Mere information om Roskilde Syd Rotary Klub,

PS!
Det forlyder her i skrivende stund (24. marts 2022) at vi nu i Rotary Danmark har indsamlet omkring kr. 1.500.000,- til Ukraine.