RI-Assembly kan ikke beskrives, det skal opleves

Indsendt af Jeannette (E-klub) Refstrup den 8.2.2023
Guvernør Elect Flemming Libner fortæller om Rotary International Assembly i Orlando, Florida i USA, der fandt sted fra 8. - 12. januar 2023.

RI-Assembly kan ikke beskrives, det skal opleves

Jeg vil nu alligevel prøve kort at beskrive min hustru Jills og mine oplevelser i forbindelse med vores deltagelse i RI-Assembly i Orlando, Florida og efter følgende homestay i Saraseto beliggende i det vestlige Florida.

Rotary International Assembly er en del af uddannelsen for kommende distriktsguvernører. Samtidig er det en mulighed for at mødes med den internationale ledelse og med andre guvernører fra hele verden.

Første indtryk var konferencecentret Shingle Creek, der er enormt med hotel, handelsområder, konferencefaciliteter samt udeområder med tennisbaner, swimmingpool, golfbane og naturområde. Det rummede nemt og servicerede 550 guvernør-electer, deres partnere samt RI's administrative personale og diverse andre hjælpere – 1200-1500 personer. Vi fyldte kun det ene hjørne.

Det største indtryk var dog mødet med de ca. 550 guvernør-electer og deres partnere, der kom fra hele verdenen – mange fra lande vi end ikke kendte navnene på inden. En spraglet flok, men alle med en passion for Rotary og åbne for dialog og med gensidig respekt uanset farve, politisk ståsted og religion.

Mødet med RI-præsident elect

Mødet med RI-præsident elect Gordon McInally og hans partner Heather var inspirerende og givende. Gordon fremstod som en gæv skotte med begge ben på jorden og med en inspirerende og motiverende måde at kommunikere på. Det bliver endnu et godt Rotary-år 23/24 med Gordon McInally i spidsen.

Selve arrangementet med fællessamlinger, samlinger for partnerne og samlinger for electerne i kombination med work-outs forløb gnidningsløst. Der var styr på at finde rundt i det kæmpe konferencecenter ved hjælp af god skiltning og frivillige hjælpere – gendarm of arms. Der var sørget for, at alle kunne deltage gennem udlevering af modtagere og ear-plugs til alle deltagerne, hvor man kunne vælge simultantolkning på engelsk, fransk, italiensk, koreansk, japansk, kinesisk, portugisisk med mere.

En stor organisation

Indlæggene på fællessamlingerne og dialogerne på de forskellige work-outs gjorde et stort indtryk, gennem det indblik det gav i, hvor stor Rotary International er blandt andet. med projekter lige fra lokale til internationale. Sammen gør vi en stor forskel med Foundation i ryggen og det store engagement i distrikterne, klubberne og hos enkeltmedlemmerne.

Inspireret og med armene oppe over hovederne drog vi videre på homestay i Sarasota. Vi blev indkvarteret privat og blev modtaget med åbne arme af vores værtspar Andy og Giselle. Andy havde lige afsluttet sit guvernørår og er dybt engageret i Rotary med opbakning fra Giselle.

Homestay med projekter

I home stayet deltog rotarianere og partnere fra 19-20 forskellige lande. En fantastisk oplevelse og en demonstration af, hvad Rotary også kan – netværk, samarbejde, gæstfrihed og nye venskaber.

En af dagene deltog vi et af klubbens projekter – plantning af miniskov – og så et andet projekt under opbygning – legeplads til handikappede børn.

Således beriget og inspireret er vi nu hjemvendt fra det solrige Florida til den gode danske vinter, klar til at tage fat på opgaven som guvernør og partner 23/24.

BILLEDTEKSTER:
(Øverst)
Plantning af miniskov -. store og små var igang

(I galleri):
Det danske hold
Gordon og Heather ved velkomstaftenen
Inspirerende møde med Germaine og hans partner Mimi fra Togo
Jill planter træer i miniskoven
Klar til fest
Os og vores værtsfamilie og medgæst Marek fra Polen