Indsendt af Jens Gram den 30.3.2022

Rotarianere fik stærk oplevelse i Frederikshavn

Forårsseminar med 200 deltagere vidner om stort engagement i Rotary-klubberne i Distrikt 1440, der tæller 57 klubber med tilsammen 2000 medlemmer fra den nordlige del af Jylland samt Færøerne.

Seminaret er en slags træningslejr for kommende præsidenter og nye bestyrelsesmedlemmer i Rotary-klubberne, men er åbent for alle klubmedlemmer. Nogle af hovedtemaerne i år var Medlemsudvikling og PR & Kommunikation. Desuden var der målrettede kurser for ungdomsudveksling, sekretærer og kasserere samt en række aktiviteter på tværs af klubberne.

Dette års seminar var tilrettelagt af John Christensen, Frederikshavn, der tiltræder som ny guvernør for Rotary Distrikt 1440 til juli. Han var selv indlægsholder på forløbet om medlemsudvikling.

”Vi har udviklet et intensivt kursus i medlemsudvikling, som vi tilbyder klubberne, og det er blevet taget godt imod. Allerede under seminaret blev der booket kursusforløb,” siger John Christensen, der glæder sig over det høje deltagertal i arrangementet. ”Jeg er glad for at kunne trække seminaret til Frederikshavn, og jeg er stolt over den gode oplevelse, deltagerne fik i Arena Nord.”

Rotary-klubberne arbejder med mange velgørende projekter, og under krigen i Ukraine har de danske klubber været særligt aktive med indsamlinger og støtte til ukrainerne. Over 1 mio. kr. er samlet ind, og der er sendt hospitalsmaterialer, telte, vandrensningsanlæg m.v. til det krigshærgede land.

”Når der skal ydes støtte til katastrofeområder, er det afgørende, at hjælpen når frem til dem, der har mest behov, og her har vi en særlig mulighed for at bruge vores kontakter i de lokale Rotary-klubber. Under seminaret fik vi yderligere en god kontakt i Ukraine. Det viste sig, at omkring 50 ukrainske flygtninge var indkvarteret i en sportshal ved Arena Nord, og en af kvinderne var gift med en rotarianer. Han var blevet hjemme for at kæmpe for sit land, men hun var i telefonkontakt med ham, og således fik vi en ny kontakt i et af verdens brændpunkter,” fortæller John Christensen.

Et af kursusindslagene handlede om præsentationsteknik, og det var lagt i hænderne på eventtekniker-uddannelsen på EUC Nord. Eleverne gav den hele armen med billeder, lyd og special effects, som gav seminardeltagerne en ekstra god oplevelse med hjem fra Frederikshavn. De mange deltagere fik naturligvis også lejlighed til at slippe en slant til de frederikshavnske Rotary-klubbers fælles indsamling til SMIL-Fonden, der støtter børn med alvorlig og kronisk sygdom på tværs af diagnoser.