Indsendt af Bo Eriksson den 20.6.2023
Her er nogle indtryk fra mødet med bestyrelsesoverdragelse

Præsidentens beretning

Birgit bød velkommen og indledte med at sige, at hun synes, vi har haft et meget flot program dette år, med meget alsidige og interessante emner. Birgit fremhævede derudover særligt arrangementet med TV2 korrespondent Uffe Dreesen i efteråret, samt arrangementet for de ukrainske børn i januar måned.

Farvel til Flo

Marius overrakte vores udvekslingsstudent Flo sin afskedsgave. Vi har alle været meget glade for Flo. Marius benyttede også lejligheden til at takke Allan og hans familie for deres særlige indsats, samt takke øvrige familier, som har hjulpet til, at Flo har haft et godt ophold i Danmark.

Herefter fik Flo ordet. Hun fortalte, at hun har været meget glad for sit ophold i Danmark, og for den hjælp og støtte hun har fået fra værtsfamilierne og vores klub. Rigtig mange af klubbens medlemmer har været gode til at tage hende med, og give hende nogle gode oplevelser, som hun vil huske fra sit ophold i Danmark.

Overrækkelse af præsidentkæden

Birgit overrakte præsidentkæden til vores nye præsident, Birthe, sammen med en buket blomster, hvorefter Birthe takkede for præsidentembedet.

Den nye præsidents indsættelsestale

Birthe fortalte, at hun glæder sig til at være præsident og citerede Pippi Langstrømpe: ”Det har jeg ikke prøvet før, men jeg er sikkert god til det”.

Stien er allerede lagt via det strategiarbejde, som Birgit startede med at udarbejde, hvor der blandt andet har været fokus på PR i de sociale medier og at eksperimentere en anelse med den vanlige måde, som vi afholder vores møder.

Birthe takkede Birgit for sin indsats som præsident, og overrakte Birgit en past president nål og en buket blomster.

Birthe fortalte om sine tanker for det kommende år. Hun slog fast, at hun gerne vil have flere medlemmer i klubben, men det skal ikke overskygge det hele, hvis det ikke opfyldes. Birthe ønsker i stedet fokus på de gode klubaftener, hvor man får ny inspiration og måske bliver provokeret ind i mellem, for det kan være en måde, hvorpå man kan flytte sig, og få nye indsigter.

Birthe ønsker fortsat, at vi er synlige på de sociale medier, og samtidig opfordres vi alle til at invitere flere gæster til vores møder.

Klubben skal også have fokus på forberedelserne i forbindelse med at sende en ny outbound student afsted i 2024-2025. Det er Conny, som overtager hvervet som counsellor efter Marius.

Slutteligt skal der være stort fokus på hjælpearbejdet. Vi har haft et fint år med blandt andet kunstmesse og festdagen for de ukrainske børn. Vi skal gøre samarbejdet i Foundation Rotary Horsens endnu stærkere, for vi kan meget mere, når de tre klubber arbejder sammen.

Foreløbigt program for efteråret

Birthe gennemgik det foreløbige program for efteråret. Der er kun enkelte møder, der endnu ikke er helt på plads.

Klubbens første møde efter sommerferien foregår hos Birthe på Poppelvej.

Søren kom med ønske om, at præsidenten genoptager traditionen under meddelelser på møderne, hvor der kort fortælles, hvad der er på programmet den næstfølgende torsdag. Herved kommer det også til at fremgå i referatet.

Eventuelt

Mogens gav os en historie om den italienske arkitekt Andrea Palladio, som er født i Padova i det nordlige Italien og levede i perioden 1508-1580. Man gav ham som anerkendelse navnet Palladio efter visdommens gudinde Pallas Athene.

Vi fik vist billeder af nogle af de karakteristiske paladser og villaer, som han har tegnet. Palladio har også skrevet en bog om sine særlige principper for symmetri, søjler og brug af antikke virkemidler. Nutidige arkitekter læser stadig bogen, og valfarter til Palladios villaer.

Hvis vi vil se en moderne udgave af en Palladio-villa, behøver vi ikke at tage til Italien, men blot kaste et blik på Stensballegård Golfklub, der har samme symmetri og søjler som Palladios villaer.

2023-06-20 Anne Sloth-Egholm (tekst) og Bo Eriksson (foto)