Otterup Rotary Klub støtter forældreløse ukrainske flygtningebørn i Vilnius.

Indsendt af Christian Karstensen den 15.6.2023

Otterup Rotary Klub støtter forældreløse ukrainske flygtningebørn i Vilnius.

I juni 2022 måtte en gruppe forældreløse børn og de 17 kvinder, der tog sig af dem flygte fra Odessa gennem Polen til Vilnius i Litauen.

Efter en lang og opslidende rejse med togforsinkelser, checkpoints og andre uforudsete hændelser, ankom gruppen med 30 børn. Det yngste barn, der ankom, var kun 4 måneder gammelt, også andre børn var under 1 år, mens det ældste var et 8-årigt barn med fysiske handicap, der ankom i kørestol.

Børnene og de voksne ledsagere blev indkvarteret i børnecenteret ”Family Valley”. De ledsagende kvinder er blevet ansat på centret.

Næsten alle børnene har udviklingsforstyrrelser. Mange har forsinket tale- og sprogforståelse.

Børnecenteret har et tæt samarbejde med Rotaractklubben, Vilnius Iron Wolf Rotaract, der har

støttet centeret med alt fra mad, medicin, legetøj og meget andet.
En Rotaract klub er ”en klub inden for Rotary for unge mellem 18 og 30 år.”

Da vi henvendte os til Rotaract klubben for at tilbyde vores støtte, var det helt store ønske en donation til indkøb af såkaldte Talks Up til Tomatis® terapi, der kan forbedre opfattelse, koncentration, følelser og hjælper med at udvikle sproget og koordinationsevnen.

Under Corona var ungdomsudvekslingen i Rotary på pause. Det betød, at Otterup Rotary Klub havde et overskud på 20.000, som vi gerne ville donere til velgørende arbejde. Med støtte fra Rotary distriktet kunne vi bestille udstyr for omkring 26.000 kr.

Udstyret er nu leveret og taget i brug på børnecenteret.