Indsendt af Jan Caspersen den 25.6.2021
Om ikke længe kan Niels Hansen fra Vejle kalde sig guvernør for det sydlige Jylland og Fyn hos Rotary Danmark. Og her kommer egenskaber som indsigt og udsyn til nytte.

Kilde: Christina Møgelvang Mosegaard chmo (at) jfmedier.dk - Ugeavisen Vejle 24. juni 2021

Vejle/Egtved: På 11. sal i et af boligbyggerierne De Fem Søstre i Vejle, bor den 69-årige Niels Hansen. Her har han og hans kone Margaretha Hansen en 180 grader storslået udsigt over Vejle og omegn. Så langt øjet kan skue er der udsyn til både by, vand, land og den store himmel.

Og netop udsynet er noget der virker til at præge Niels Hansens liv. Ikke blot det, som man kan få ved at befinde sig højt oppe på 11. sal, men også udsynet og interessen i hele verden. Han er nemlig medlem af Rotary, og det har han været igennem 10 år.

Rotary er en international organisation, hvor det blandt andet handler om åbenhed for andres meninger og vise forståelse for andres vilkår. Det handler også om at interessere sig for det omgivende samfund og gøre humanitære indsatser, og det handler om at være til gavn for international forståelse.

Og om ikke længe sker noget særligt for Niels Hansen. Noget han har set frem til og noget, hvor han kan påvirke det nære og dét derude i verden.

Han skal nemlig være guvernør for Rotarys Distrikt 1461, der dækker 46 klubber i Sydjylland og Fyn.

- Jeg glæder mig enormt meget til at blive guvernør. Det bliver spændende, og det giver mig mulighed for at gøre en forskel, lyder det fra Niels Hansen imens hans blik glider ud ad lejlighedens store lyse vinduer på en varm solskinsdag i Vejle.

- Og så vil jeg sørge for at komme endnu tættere på bestyrelserne i alle de 46 klubber i mit område, når jeg skal rundt og besøge dem. Der skal være mere opmærksomhed og nærvær, bedyrer han.

Det handler om også helheden

Rotary International rummer cirka 1,2 millioner medlemmer fordelt på 166 lande. I Danmark er der omkring 8000 medlemmer med fem distrikter, der rummer i alt 272 klubber. Niels Hansen er en del af Egtved Rotary Klub. Godt nok er han bosat i Vejle, men gennem et langt arbejdsliv har han været ansat ved Energinet Egtved, og derfor er det Egtved-egnen og netværket her, som han er en del af.

I løbet af 2021 og 2022 bliver det Niels Hansen, der som guvernør fra 1. juli får ansvaret for at lede og udvikle et helt distrikt til at blive et stærkt ressourcecenter for klubberne - hans egen inklusiv. Og planer har han allerede en del af.

- Som guvernør bliver der tre ben, som man skal arbejde ud fra hos Rotary, og her har nogle guvernører til tider prioriteret imellem dem, men for mig er det vigtigt, at alle emner får lige meget fokus, siger Niels Hansen der videre forklarer, at de tre ben handler om humanitært arbejde, erhverv og det sociale.

- Det handler om at have helheden med. Alle områder skal fungere, det er vigtigt for, at vi får det optimale ud af vores arbejde, tilføjer den kommende guvernør.

Diversitet, nærhed og flere medlemmer

Indenfor det seneste år har Rotary i Danmark mistet en del medlemmer, formentlig på grund af corona-situationen.

- Det er bare så ærgerligt, så det er noget af det, som jeg vil arbejde meget for at rette op på ved blandt andet at ansætte et af vores medlemmer, som jeg ved er særlig god til at tage hånd om den slags, fortæller Niels Hansen, der også lægger stor vægt på, at flere unge og kvinder får lyst til at melde sig under de rotarianske faner.

- Diversitet i det hele taget er ret vigtig. Vi er jo mange forskellige mennesker i vores samfund og det må også gerne afspejle sig i vores klubber. Vi har jo nok et ry for blot at være en sammenslutning af ældre mænd, og det skal vi have lavet om på, siger han.

Og tilføjer:

- Vi er en klub og ikke en loge. Der er meget stor forskel på de to former, og hos os er der stor åbenhed omkring alt, som vi foretager os. Faktisk så stor åbenhed, at alle udenforstående altid er velkommen til at komme og deltage i vores møder - og man kan læse alt om os på vores hjemmeside.

Mange led og forberedelser

At have udsyn er også tæt forbundet med at have indsigt. Og indsigt er noget af det, som man, som nomineret til guvernør, blandt andet får via den lange uddannelse, der hører med til hvervet.

- Normalt foregår uddannelsen med kurser i Europa og USA, men det har været meget anderledes i år. Alt har været virtuelt. Og så er der i alt 23 e-learning kurser, man skal igennem, forklarer Niels Hansen.

Før Niels Hansen blev nomineret til guvernør har han både været bestyrelsesmedlem, sekretær, klubmester og præsident hos Rotary i Egtved, og nu står han snart til at få overrakt en guvernørkæde og et væld af ansvarsområder.

Holder af at bruge hænderne

Når ikke Niels Hansen bruger tiden på Rotary, hvilket efterhånden er blevet en stor del af hans - og hans kone Margarethas liv, holder han meget af at kunne gå og sætte i stand og reparere. Det gør han blandt andet i familiens sommerhus eller sammen med den ene af sine sønner i sønnens nye hjem.

Sammen med sin kone rejser Niels Hansen også gerne rundt i verden på blandt andet studieture i forbindelse med Rotary, hvilket dog ikke har været muligt siden marts 2020 på grund af coronasituationen.

Kædeoverrækkelsen til guvernør - samt kædeoverrækkelse ved præsidentskifte i klubben sker 28. juni klokken 17.30 på Mølkjær Kro i Ødsted, hvor der også vil være underholdning ved Louise og Martin Rauf.