Musikalsk udvekslingsstudent fra Argentina siger farvel

Indsendt af Leif Fritsdal den 15.11.2023
Det var en helt særlig oplevelse, de fremmødte rotarianere fik, da årets udvekslingsstudent fra Argentina Michela Loretan besøgte Ry Rotary for at holde sit "farvel" foredrag, som tak for sit Rotary år i Ry.

Miche, som hun gerne vil kaldes, spillede, sang og fortæller, at hun har boet hos 3 familier i Ry og omegn. Hun er udsendt af Rotary klubben "Club de Santa Fe" i Argentina og kom til Danmark i starten af året.

Som Rotary udvekslingsstudent bor "inbound" udvekslingsstudenter hen over året hos 3 danske familier og bliver på den måde en del af disse familiers dagligdag. Rotary i Danmark udveksler ca. 175 studenter på årsbasis.  Miche startede under sit ophold i Ry i 1. G på Silkeborg Gymnasium, hvor hun også har haft mulighed for at udleve sine musikalske drømme og deltaget i koncerter både på gymnasiet og udenfor.

Miche sørgede for den helt rigtige musikalske start på Rotary møde, hvor hun på saxofon spillede den argentinske nationalsang efterfulgt af fortællingen om sit land og sin familie i Argentina. Senere  fik medlemmerne også et interessant foredrag af hende på dansk om året i Danmark, som havde betydet rigtig meget. Miche fortalte, at hun har fået masser af venner og oplevelser for livet, som hun tager med sig hjem til Argentina. Undervejs krydrede hun sine indlæg med guitarspil og sange, bl.a på dansk.

Under sit ophold i Ry har Miche udviklet sig musikalsk. Hun har bl.a. spillet med i Silkeborgs Gymnasiums Big Band orkester, det Danske Ungdomsharmonikorkester (DUHO) hvor der er deltagere fra hele landet. Hun har spillet i et orkester i Aarhus og prøvet lykken som gademusikant. Lokalt har hun spillet til festugen i Gl. Rye, til Ry by Night, på ungdomshjemmet i Fiirgårde og til flere af sommerens lokale studenterfester, så mange Ry borgere har helt sikkert lyttet til hendes musik.

Den 30. november 2023 siger Ry Rotary og familierne farvel til Miche, som ankom til Danmark i januar 2023. Nu starter den lange rejse tilbage til Argentina. En  udvekslingsstudent, som helt sikkert er fyldt op med masser af oplevelser og minder fra et helt fantastisk år i Danmark.

Kontakt Ry Rotary hvis DU gerne vil vide mere om Rotarys store udvekslingsprogram.

Tekst og foto
Leif Fritsdal