Man kan ikke være for lille til en kulturoplevelse

Indsendt af Bo Eriksson den 25.9.2023
Torsdag var vi på besøg på Horsens Museum. Flere måtte indrømme, at de aldrig havde været der før, men oplevelsen gav blod på tanden, så flere gav udtryk for, at det skulle der rådes bod på.

Vi blev modtaget af museumsinspektør Louise Højgaard Nielsen, som både fortalte om huset og en rundvisning i dele af museet.

Horsens Museum er en del af Museum Horsens, som omfatter Fængselsmuseet, Horsens Kunstmuseum og Horsens Museum. I 1906 blev Museumsforeningen Horsens stiftet. Helt frem til 1984 var der både tale om kunst og kulturhistorie, og museet holdt til i lejede lokaler på Teknisk skole. Takket være en donation fra lodskaptajn Theodor Løwenstein kunne man bygge det nuværende museum, som blev indviet i 1915. Huset er tegnet af arkitekt Viggo Norn og er inspireret af den romerske arkitektur. Museet har beskæftiget sig med mange områder men i 1984 blev kunstdelen udskilt og Horsens Kunstmuseum varetager den del.

Efter denne intro bevægede vi os ned i afsnittet om Vitus Bering, hvor vi fik et kort rids over historien. Vitus Bering er født i Horsens i 1681 og blev sømand allerede som 14-årig i 1695. I 1703 blev han hvervet af den russiske flåde. Peter den Store var optaget af at finde ud af, hvordan riget mod øst så ud, og om der var landfast forbindelse over mod Alaska. Det var grundlaget for den første ekspedition i 1725. Ekspeditionen varede 5 år. Budskabet var, at der ikke var en landfast forbindelse, men da tåge havde forhindret, at man rent faktisk havde kunne se det, blev der fra forskellige side sat spørgsmålstegn ved denne konklusion, og en ny ekspedition blev besluttet. I 1733 drog Vitus Bering ud på den 2. Kamtjatka-ekspedition, som slog fast, at der var en sejlbar nordøstpassage. På den sidste ekspedition nåede Vitus Bering i 1741 frem til Alaskas kyst, men de løb ind i problemer med mangel på proviant, og Vitus Bering døde på denne ekspedition.

Louise Højgaard Nielsen fortalte om de udfordringer der ligger i at formidle historien, så den bliver interessant. De har samarbejdet med nogle street-art-kunstnere i forhold til nogle spændende illustrationer, de har udformet opgaver, der kan løses i børnehøjde, hvor man ikke bare skal læse, men også gøre noget. De udarbejder undervisningsmateriale til skolerne, hvor der indgår mange fysiske opgaver osv.

Derefter besøgte vi rummet med oldtidsudstilling, hvor vi hørte om forskellen mellem det arkæologer er optaget af, og det man er fokuseret på, når historien skal formidles. Arkæologer vil gerne udstille pilespidser i rækkefølge, men formidlerne vil gerne fortælle en historie om et liv.

Horsens Museum har udover udstillingerne en række forskellige aktiviteter. ”En bid af Bering”, Babysang”, Byvandring og Torsdagstoner er eksempler.

Men moderne formidling kræver mere plads, og her er man udfordret, og der arbejdes også med at gøre forbedre muligheden for at gangbesværede kan besøge museet, som har rigtig mange trapper.

Fantastisk spændende besøg.

2023-09-25 Anna Marie Illum og Bo Eriksson