Indsendt af Torben Folmer Bech den 10.7.2022
Shania Angelica Kvist skal være Rotary-udvekslingsstudent i Brasilien. Her er hun fotograferet på taget oven over Amtsavisens lokaler. Foto: Annelene Petersen
Shania Angelica Kvist har mod på at lære kinesisk og spansk efter hjemkomsten.

Det er en ung pige med udpræget sprognemme, Randers Søndre Rotary Klub den 21. juli sender på udvekslingsophold i Brasilien. Shania Angelica Kvist er kun 16 år, men taler ubesværet - naturligvis foruden dansk - koreansk, engelsk, tysk, lidt japansk og efterhånden en hel del portugisisk.

Det sidste er aktualiseret af, at i Brasilien taler man portugisisk. Faktisk havde Shania - navnet udtales Shanja - Korea som første valg og Japan som andet, og derfor var hun gået i gang med at lære japansk. Men da det nu blev Brasilien, kastede hun sig over det portugisiske og skriver allerede nu flittigt med, hvad hun kalder en vært-søster.

- Hun rejser selv til USA to måneder efter, at jeg er kommet, så hun kan godt skrive på engelsk, men hun vælger at skrive på portugisisk af hensyn til mig, fortæller Shania, der også på anden måde, blandt andet ved at se film, ivrigt tilegner sig det portugisiske sprog. Hun ser det i øvrigt ikke som særlig svært at lære.

I det hele taget er sprog noget, den unge pige glæder sig til at lære mere af. Så når hun til juni/juli 2023 vender hjem, håber hun at komme på Tradiums internationale sproglinje, HHX, hvor hun vil kaste sig over kinesisk og spansk.

Assentoft og Langå

Shania gik indtil 7. klasse på Assentoftskolen, men flyttede derefter sammen med sin mor til Langå og har gjort 9. klasse færdig på Langå Skole.

Navnet Shania kommer sig af, at hendes mor, der til daglig er plejemor, synger og spiller guitar i et band med særlig forkærlighed for countrymusik, og navnet er da også inspireret af en countrystjerne, nemlig Shania Twain.

Shania har to biologiske lillesøstre. Hertil en plejesøster og en pap-lillebror samt en halvbror, som hendes far fik sammen med en kvinde fra Peru under et ophold i USA.

Selv fattede Shania interesse for koreansk musik, da hun var 12 år, og nok helt typisk gav hun sig til at lære det koreanske sprog. Det foregik i Aarhus, hvortil hun enten blev kørt af sin papfar eller rejste med tog, og hendes sprognemme fik et klart udtryk - hun blev flyttet fra børneholdet til et såkaldt avanceret hold.

Shania var kun 13 år - og egentlig ikke helt gammel nok, fortæller hun - da hun fik mulighed for at komme på en tre uger lang sprogrejse, arrangeret af EF Sprogrejser, til Sydkorea.

Også her skulle hun egentlig være sat på børneholdet, men hun var så kvik til sproget, at hun blev sat på voksenhold, blandt andet sammen med japanere, der var helt op til 28 år.

Den purunge danske pige formåede også at begå sig helt på egen hånd i hovedstaden Seouls metro.

- Det var lidt vildt, erkender hun med et smil.

Privat skole

Der findes en dansk efterskole i Seoul med mulighed for at optage to danske unge. Den havde Shania i tankerne, men valgte i stedet at kontakte Rotary.

Da hun ankommer byen Bauro i staten Sao Paulo - 400.000 indbyggere - lidt tidligere end andre danske udsendte, når hun at bo hos fem forskellige værtsfamilier. Normalen er tre-fire.

Men skolen er den samme under hele opholdet, nemlig Colégio Rembrandt, en privat skole, hvor hun kommer ind på et niveau, der svarer til 2. eller 3. g i Danmark.

På lidt længere sigt håber Shania at tage en uddannelse inden for området international jura og kunne forestille sig at komme til at arbejde i en organisation eller gerne i diplomatiet.

Koreanske bøger

I sin fritid holder Shania meget af at læse i koreanske bøger - dem har hun ikke færre end 53 stk. af hjemme i Langå!

Det portugisiske sprog lærer hun som nævnt blandt andet ved at se film med portugisisk tale, og det er ikke tilfældigt, at hun især bruger Disney-film.

- Dem så jeg jo, da jeg var mindre, og kender dem på den måde, forklarer Shania, der i forbifarten siger, at det kinesiske sprog med alle dets skrifttegn på ingen måde afskrækker hende. Tværtimod glæder hun sig til at gå i kast med det, når hun er tilbage i Danmark og forhåbentlig på Tradium i Randers.

- Kinesisk er faktisk ikke så svært, mener den sprogbegavede unge pige.

Shania ser ikke mindst frem til at lære den brasilianske kultur at kende under opholdet, og så fylder hun selv 17 år, mens hun bor i Bauro, nemlig den 19. februar.