“Kristne er det lim, der binder Mellemøsten sammen”

Indsendt af Bo Eriksson den 4.2.2022
Kurt Johansen er direktør på den kristne satellitkanal SAT-7, der sender til Mellemøsten og Nordafrika. Sat 7 sender døgnet rundt på henholdsvis arabisk, tyrkisk og farsi, og har målt 21 mio. seere i en uvildig måling.

Kurt Johansen gav Horsens Vitus Bering Rotary Klub en meget spændende indføring i situationen i Mellemøsten. For 100 år siden var det kristne mindretal på ca. 20% i området - i dag kun 4%. Satellit-tv og parabolantenner har gjort en afgørende forskel for at bringe information ud til folk, og selv om nogle lande har forsøgt sig med forbud mod parabolantenner er det ikke lykkedes, og i lande uden ytringsfrihed, mange analfabeter og få rejser til andre lande betyder denne kilde til viden meget.

Kong Hussein af Jordan er citeret for ”Yet, in spite of their sufferings, Arab Christians are the glue of the Middle East - no peace would be possible without their contribution”.

I rigtig mange af de omtalte lande er der mange stridigheder mellem de to islamiske hovedretninger shia og sunni, og fattigdommen er stor. Der er hverken religionsfrihed eller ytringsfrihed i områderne, og der laves meget propaganda mod de kristne, (kvinder og mænd sidder sammen i kirken, vi har 3 guder og vi er kannibaler på grund af nadveren).

SAT7 har studier i flere af landene i Mellemøsten, og en hovedpointe er, at de aldrig kritiserer andre religioner. Det ville medføre øjeblikkelig lukning. I nogle områder får de ovenikøbet lov til at sende via regeringsejede satellitter.

Kurt bor i Sønderjylland og har tidligere været i andre virksomheder. De sidste 21 år har han arbejdet for den kristne TV- kanal. Kurt har normalt mellem 150-200 rejsedage om året og hovedopgaven er at skabe det finansielle grundlag for Tv-kanalen. Det er vigtigt, at arbejdet ikke bliver drevet eller påvirket af donorerne.

Finansieringen af kanalen kommer fra flere lande bl.a. Danmark, Norge, Færøerne, og store fonde. Programfladen består af skole TV, drama m.m., men der skal trædes varsomt. Et talkshow betød engang beslaglæggelse af alt udstyr og direktøren i fængsel i et halvt år.

Budgettet er på ca. 100 mio. kroner om året, og der er ca. 200 ansatte fordelt på 25 lande. Hovedkontoret ligger på Cypern. Organisationen kan ikke eje noget, og magten ligger hos de lokale kristne ledere. Studierne ligger decentralt i Mellemøsten bortset fra Irak og Afghanistan, og en af udfordringerne for at sende mere undervisning er at finde egnede undervisere, der kan sproget, kan bruge mediet og tør stå frem.

Opgaven med at holde kristne orienterede synes umulig, men ifølge Kurt er det vigtigt at bevare og styrke håbet.

2022-02-04 Anna Marie Illum og Bo Eriksson