Kom med til Kunstmesse 2023 i Horsens

Indsendt af Jeannette (E-klub) Refstrup den 2.11.2023
40 kunstnere, der tegner en bred vifte af genrer og udtryk, byder alle kunstinteresserede velkommen, når de tre Rotary klubber i Horsens åbner Magasinet på Fængslet i den kommende weekend - 4. og 5. november, begge dage kl. 10:00 - 16:00.

Kunstmessen planlægges og afvikles i et samarbejde af frivillige fra de tre Rotary-klubber i Horsens - Vestre, Vitus Bering og Østre – som sikrer, at der år efter år kan samles kunstnere og kunstelskere til en kunstmesse i Horsens.

Særudstilling og bog
I år gentages ideen med en særudstilling med temaet omkring Alberti, hvor kunstneren Kirsten Hammond Andersen er initiativtager til udgivelsen af en bog med 24 kunstners fortolkning af temaet omkring Alberti og den transformation, han gennemgik. Ideen om særudstillingen udsprang af Frank Buchgraitz’s tankesæt. Frank er rotarianer i Horsens Vestre og den oprindelige initiativtager til Rotary Kunstmesse og stadig den, der har styr på alle detaljerne til årets messe – herunder udvælgelsen af kunstnerne.

Messen skal vise kvalitet og bredde
Det særlige ved Rotary Kunstmesse er, at kunstnerne er til stede begge dage, så man som besøgende kan få en snak med dem om kunsten og deres arbejde. Formålet er det samme som i de øvrige år: Gæster og kunstnere skal have en god oplevelse, og overskuddet går til humanitære formål både lokalt og internationalt, styret af Foundation Rotary Horsens.

I år kan vi byde hele 8 nye kunstnere velkommen med deres forskelligeartede kunst. Heriblandt har Kurt Ravn, måske bedst kendt for hans mange roller og optræden, taget kunstnergerning til sig og begyndt en anden udtryksform. Kurt Ravn udstiller sammen med hans hustru, der er kendt for hendes skulpturer.

Gæster fra mange steder
Kunstmessen har rækkevidde og er på ingen måde kun en Horsens-begivenhed. Gæsterne kommer også fra f.eks. Aarhus, Silkeborg og Odense, hvilket også afspejles i, at kunstnerne kommer fra hele landet.

Udstillerne kommer fredag over middag og stiller op. En række af dem gør det sidste klar lørdag morgen inden åbningen klokken 10.00.

Rotary er et kæmpe netværk
Rotary er et verdensomspændende erhvervsnetværk med en stærk humanitær profil og er blandt andet drivkraften bag, at den frygtede sygdom polio efter over tre årtiers kamp er tæt på at være udryddet. Overskuddet fra Rotary Kunstmesse går til hjælpearbejde både lokalt og internationalt.

Fakta om kunstmessen:
    •    Rotary Kunstmesse 2022 afvikles lørdag 4. november og søndag 5. november – begge dage kl. 10-16.
    •    Der er fernisering lørdag kl. 10.00 i Magasinet på Fængslet, Fussingsvej 8, 8700 Horsens.
    •    Entré: 60 kroner – børn u. 12 år har gratis adgang ifølge med voksen.

Artiklen er skrevet af Thomas Herbert Kokholm, der er PR-ansvarlig Horsens Rotary Kunstmesse 2023 og medlem af Horsens Vestre Rotary Klub.