Indsendt af Jesper Jensen den 10.9.2021
​​​​​​​På Rotary Middelfarts klubmøde den 23. august gav ansvarshavende chefredaktør Peter Orry et spændende indblik i Jysk-Fynske Mediers arbejde med at udvikle forretningen og håndtere de udfordringer, som den digitale udvikling giver.

Mediehuset har efterhånden en betydelig størrelse med 1750 medarbejdere fordel på 50 lokationer og med ca. 2 mia. kr. i omsætning. 15 dagblade og den landsdækkende e-avis Avisen Danmark samt et meget stort antal lokale ugeaviser bliver i denne tid øget med et antal ultralokale digitale medier.

Målet er at engagere læserne om at være sammen om det lokale liv samt styrke demokrati og sammenhængskraft. Koncernen har desuden interesser i Radio4, spotdeal og deal.dk samt et reklamebureau.

Peter Orry fortalte desuden om, hvordan organisationen målrettet arbejder med data og analyser for at komme tæt på, hvilke artikler der virker. De forskellige stofområder bliver prioriteret efter læsernes interesse. Overskrifter analyseres for gennemslagskraft.

”Det handler om at forstå kunderne, og vi er kommet rigtig langt med det,” siger han og forklarer også, hvorfor det er svært for en forening som Rotary at få omtale i hans medier. Vi er simpelthen ikke dygtige nok til vinkle historierne interessant. For selvom et emne er interessant for Rotary, er det langt fra sikkert, at andre læsere umiddelbart er ligeså begejstrede.

Så der skal mere opfindsomhed og bearbejdning til, for at nå gennem nåleøjet. Kultur- og foreningsrelaterede artikler er blandt de, der læses mindst af Peter Orrys læserne – og det må mediehuset selvfølgelig tage konsekvensen af.

Peter Orry løftede desuden sløret for koncernens ambitionsniveau vedrørende tilførslen af læsere, og hvordan koncernledelsen jonglerer med at skabe øgede indtægter mens annoncemarkedet i de trykte medier viser faldende tendens.

Mediehuset er begunstiget af at være ejet af fonde og anpartshavere, der ikke har afkast som deres primære interesse, så koncernen har frihed til at udvikle sig uden et alt for voldsomt ydre pres.

Se flere fotos fra aftenen her