Indsendt af Bo Eriksson den 4.12.2023
Besøg hos en bedemandsforretning var emnet, da Horsens Vitus Bering Rotary Klub besøgte Hornsleth's Eftf. i Horsens. Naturligvis er det en tom kiste, vi står ved

Efter fin velkomst startede besøget hos Hornsleth's EftfMed en rundvisning i deres lokaler. Første lokale bortset fra indgangspartiet var et lille fremvisningsrum, hvor familien i rare omgivelser kan få tid til at tage afsked med deres kære. Rummet bliver brugt meget. Samme rum kan ændres, så det også kan bruges af muslimer til den rituelle afvaskning af den afdøde. I Danmark er det lovkrav med kiste, så det bruger muslimer i Danmark også.

Derefter gik vi til rummet, hvor forskellige kister og rustvogne var at finde. En standardkiste er 1,92 i længden, og det rækker ikke altid i dag, men ellers findes kister i alle mulige træsorter og udgaver. Man kan få kister i alle farver.  Her findes også et kølerum med plads til 4 kister. Der blev spurgt til papkister, men de er forholdsvis dyre, og det giver kun mening ved begravelse, da en papkiste, der skal brændes bruger mere energi end en almindelig kiste.

Derefter fik vi vist, hvad sådan en rustvogn kan indeholde af forskelligt udstyr, bl. a. nogle forskellige bårer tilpasset det behov, de kan komme ud for. Bedemændene lagde meget stor vægt på, at det skal foregå sømmeligt, og derfor også en båre, der kunne lukkes.

At være bedemand er ikke beskyttet titel, men indenfor branchen har man gjort en del for at sikre et højt niveau. Mesterlære med uddannelse og mulighed for diplom er en mulighed, og de var selv en certificeret virksomhed.

Firmaet består af 4 bedemænd og de to, vi mødte, havde henholdsvis en erfaring på 10 år og 3 år. Begge havde uddannelse bag sig på helt andre områder, og de fortalte levende om, hvordan de var kommet ind i branchen, og om hvordan de oplevede at være i dette job. Ingen af dem ville bytte med noget andet.  De oplevede at de kunne gøre en forskel for mennesker i en meget sårbar situation. Alt hvad bedemanden siger og gør i situationen har betydning, og de oplever ofte stor taknemmelighed.

Som sagt lægger de vægt på, at det skal foregå sømmeligt, men de er ikke smagsdommere, så de lytter meget til, hvordan de efterladte gerne vil have det.

Undertiden bliver de også kontaktet af kommunen, hvis der ikke umiddelbart er nogen pårørende til en afdød, og så prøver de at finde frem til nogen, his det er muligt.

Det er vigtigt, at man ikke ifører sig et skjold, men at man kan være i det, samtidig med at man husker, at det ikke er vores, men deres sorg.

2023-12-04 Anna Marie Illum og Bo Eriksson