Indsendt af Karina Rundquist den 1.8.2022
Et af vores projekter i Rotary Middelfart

I DEN GODE SAGS TJENESTE!

Ferien er over os og mange familier i Danmark får en masse dejlige ferieoplevelser. Sådan bør det være for alle familier, men det er desværre ikke tilfældet. Derfor valgte Middelfart Rotary mandag den 18. juli, at arrangerer en dag på Egeskov Slot for de Ukrainske flygtninge i Middelfart Kommune.

Vores mål var at give børnene et frikvarter fra krigens rædsler, samt at give de voksne muligheden for at slappe lidt af, og for en stund sænke deres skuldre og føle sig sikre.

Det var en dag fyldt med mange følelser, men også en masse gode oplevelser på selve slottet under rundvisningen og i de tilhørende skønne omgivelser.
Der blev bl.a. under frokosten holdt koncert af duoen Bente Kure & Leif Ernstsen. De spillede et udvalg af engelske sange, og på dansk spillede de sangen ”Bare stå og se på”, som de lavede da krigen mod Ukraine brød ud. Sangen var ligesom dagens program oversat til Ukrainsk, hvilket gav forståelse for sangens betydning.

Stemningen var så følelsesladet, at den ene af de Ukrainske deltagende Oksana sang en hjemlandssang for os alle.

Der blev i løbet af dagen kommunikeret på kryds og tværs af vores nationaliteter, og med hjælpen fra vores tolke nåede de forskellige budskab igennem. Stor tak til vores tolke.

Vi kunne ikke have afholdt dette arrangement for 132 tilmeldte, uden den kæmpe støtte vi har modtaget fra vores sponsorer.

Stort tak til:

Bente Kure & Leif Ernstsen