Hjerternes pris 2023 til Nexø Kultur og Fritidshus

Indsendt af Claus Funch Pedersen den 8.1.2024
Nexø Rotary Klub uddelte den årlige pris ved Hjerternes fest den 14. december 2023.

Hjerternes pris 2023 tildeles Nexø Kultur og Fritidshus med følgende motivation:

En by er ikke en by uden mennesker - uden mennesker er en by blot en samling bygninger uden liv.

Hvordan bliver en by levende og et godt sted at være. Det gør den hvis mennesker trives og finder meningsfulde relationer.

Når mennesker mødes, opstår relationer, men for at mennesker skal mødes skal der være rammer.

Rammer der skabes, som der så rigtigt står vedtægterne for Nexø kultur og fritidshus, hvor formålet er at drive Bornholms regionskommunes bygning Gl. Postvej 27 i Nexø, som aktivitets-, kultur- og samlingssted for alle på Bornholm.

Huset har skabt et inklusivt miljø, der fremmer kulturel mangfoldighed og fællesskab. Gennem deres forskelligartede aktiviteter og programmer har de styrket båndene i Nexø, og beriget livet for en bred vifte af mennesker.

Med udgangspunkt i vedtægterne har Nexø kultur og fritidshus skabt netop disse rammer, der er så vigtige for at mennesker trives.

For blot at nævne nogle af der initiativer der udstråler fra Nexø kultur og fritidshus:

• Julemarked
  • Banko
  • Onsdags mad
  • Bridgeklub
  • Pensionist klub
  • Stole gymnastik
  • Genbrugsbutik

Deres engagement i at fremme fællesskab og trivsel gør dem til en værdig kandidat til denne pris.

Det er derfor med stor glæde Rotarys Hjerternes pris går til Nexø Kultur og Fritidshus