Indsendt af Asger Torp Jensen den 7.12.2022

Rotary samler ind til Ukraine

Sorø Rotary Klub giver selv 15.000 kroner, men kommunens indbyggere og virksomheder kan være med til at gøre beløbet større.

Margit Nielsen og Leif Fredberg fra Sorø Rotary Klub opfordrer de lokale borgere og virksomheder til at være med til at hjælpe ukrainerne med bl.a. generatorer. Foto: Bjarne Stenbæk

Det kan godt være, at der også er brug for midler i Danmark, men i Ukraine går man en vinter i møde med minusgrader, der markant overstiger de danske, og ukrainerne har på grund af de russiske angreb hverken el, vand eller varme.

– Vi vil gerne hjælpe med at give ukrainerne så tålelige forhold, at de kan overleve vinteren, siger Leif Fredberg og Margit Nielsen fra Sorø Rotary Klub.

– Derfor er vi gået med i den indsamling, som Odense City Rotary Klub har sat i søen sammen med bl..a. Odense Kommune. Som klub donerer vi selv 15.000 kroner, men vi opfordrer også almindelige borgere og kommunens virksomheder til at gå med, så beløbet kan blive mange gange større. Det går efter princippet, at 50 kroner er bedre end 0.

Fyens Stiftstidende – og efterfølgende Jysk Fynske Medier – TV2 Fyn, en række virksomheder, overborgmester i København Sophie Hæstorp Andersen, badmintonspilleren Victor Axelsen m.fl. bakker op om indsamlingen, der nu har passeret 2,8 millioner kroner. Men der skal bruges mange penge til eksempelvis generatorer og varmt tøj for vinteren er lang og hård – det samme er den russiske krig.

– Som organisation står rotary bag indsamlingstilladelsen. Vi garanterer også for kvaliteten, siger Leif Fredberg og Margit Nielsen.

Der kan indbetales beløb på MobilePay 808069 eller via banken på konto nummer 9880 – 0000336848.

Virksomheds-indsamlingen står Kim Lisbygd for på Sorø Rotary Klubs vegne. Er der spørgsmål eller andre ting, der skal afklares, kan Kim kontaktes på Mail (at) dplant.dk eller tlf. 93 60 12 45.