Historisk samarbejde mellem lokale Rotary-klubber

Indsendt af Bo Eriksson den 9.10.2018

En pressemeddelelse er i dag, tirsdag 9. oktober 2018 udsendt fra de tre Rotary klubber i Horsens om fremtidigt samarbejde om hjælpearbejde lokalt i Horsens. Læs pressemeddelelsen her.

En stærk og slagkraftig samlet enhed med fokus på det helt nære: Hjælpearbejde i Horsens Kommune.

Det er målet med det nystiftede Foundation Rotary Horsens - et samarbejde mellem de tre lokale Rotary-klubber, Horsens Vitus Bering, Horsens Vestre og Horsens Østre.

Foundation Rotary Horsens er historisk. Aldrig før i de 87 år med Rotary-aktivitet i byen er Horsens-klubberne gået sammen om hjælpearbejde til glæde og gavn for lokallivet.

De tre klubber bevarer deres suverænitet, men hjælpearbejdet samles altså under én hat.

- Først og fremmest kan vi, når vi samler kræfterne og midlerne, gennemføre større projekter. Når vi står sammen og løfter i flok, kan vi mere end hver for sig. Det er min forhåbning, at vi derved kan nå flere med bedre og længevarende projekter. Det kan være direkte hjælpearbejde til gavn for de svageste i samfundet. Det kan også være noget, der kan gavne/glæde alle og være med til at løfte opgaver i kommunen, som der ellers ikke ville være økonomi til, siger den første formand for Foundation Rotary Horsens, Jette Lund.

Hun siger endvidere:

- Ved at samle arbejdet bliver der forhåbentlig mere synlighed om Rotary. Hvem er vi? Hvad står vi for? Måske får flere lyst til at være med.

Det første projekt er allerede på vej ud over rampen: En gårdhave til Kirkens Korshærs varmestue. Anlægsarbejdet er netop afsluttet, og mandag 8. oktober overbragte Foundation Rotary Horsens sidste del af projektet, en gasterrassevarmer, til Kirstine Madsen, leder af Kirkens Korshær i Horsens.

Med hjælp fra Rotary Danmarks Hjælpefond er der i alt givet 69.057 kr. til gårdhaveprojektet.

- Vi støtter ikke rejser, enkeltpersoner eller udgifter til drift som lønninger, lys, varme eller husleje. Vi støtter primært projekter, der gavner flere og helst er længerevarende. Gerne nyskabende projekter som kan komme mange til gavn, siger Jette Lund.

Ansøgninger sendes til den til enhver tid siddende formand for Foundation Rotary Horsens, pt. Jette Lund, på Foundation (at) rotaryhorsens.dk (@rotaryhorsens.dk) - eller til en af de tre klubbers præsidenter, som straks videresender til Foundation Rotary Horsens. Bestyrelsen for Foundation Rotary Horsens holder møde hvert kvartal, hvor indkomne ansøgninger behandles og efterfølgende besvares.

Fakta:

Gårdhaveprojektet hos Kirkens Korshær inkluderer renovering af belægning, opretning af grundlag, plantekummer, terrassevarmer, nye stole, et cafébord og et dæksel over kloak. Foundation Rotary Horsens dækker de 39.057 kr., mens vi har opnået tilskud på 30.000 kr. fra Rotary Danmarks Hjælpefond (RDH).

Hjælpefonden, som alle rotarianere hvert år indbetaler til, uddeler årligt mere end en mio. kr. til de mange projekter, der gennemføres af landets Rotary-klubber. Kun Rotary-klubber kan søge tilskud til projekter hos RDH.

Om de tre klubber:

Horsens Vestre er chartret 16. maj 1931.

Horsens Østre er chartret 21. september 1959.

Horsens Vitus Bering er chartret 7. december 1988.

Tilsammen har de tre klubber ca. 130 medlemmer på tværs af køn, erhverv, religion og etnicitet.

Rotary er en verdensomspændende organisation med rødder tilbage til 1905.

Yderligere info:

Jette Lund, formand for Foundation Rotary Horsens, tlf. 40 43 16 06