Frivillige civile skaber store resultater for ukrainske flygtninge

Indsendt af Bo Eriksson den 30.8.2022
Aftenens aktuelle foredrag om flygtninge fra Ukraine blev leveret af Jens Erik Iversen, som er direktør i Sukup Europe A/S i Hedensted

Sukup er et amerikansk firma, der har overtaget Dancorn.

Jens Erik fortalte, at han blev involveret i arbejdet med ukrainske flygtninge allerede i begyndelsen af krigen. I starten af marts måned, hvor Jens Erik var på salgstur i Tyskland, blev han pludselig ringet op af et datterselskab i Ukraine, som spurgte om hjælp til at evakuere 25 ansatte og nære relationer til ansatte i virksomheden.

Jens Erik fik hurtigt iværksat en bus til Polen, der stod klar ved den ukrainske grænse allerede 3. marts. Jens Erik oplevede utroligt hjælpsomme mennesker alle steder, men i begyndelsen manglede hjælpen ved grænserne i høj grad koordinering.

Juelsminde Vandrehjem tilbød at indkvartere flygtningene og allerede den næste weekend var der bud igen. Denne gang hentede to små busser flere flygtninge ved den ukrainske grænse i Ungarn.

I slutningen af marts måned var der hentet i alt 64 flygtninge til Juelsminde, hovedsageligt kvinder og børn. Det var nødvenligt at finde andre indkvarteringsmuligheder og med lidt overtagelse sagde DUI Leg og Virkes koloni ja til at huse de sidste flygtninge.

Der var meget spændende at høre om Jens Eriks personlige fortællinger og om de mange civile kræfter i Juelsminde, som har hjulpet ind til myndighederne - endelig efter flere måneder - var klar til at tage over.

Det var et kæmpe arbejde at skabe kontinuitet og koordinere den frivillige indsats, men det var ikke lykkedes at integrere flygtningene uden de frivilliges store indsats.

Jens Erik sluttede med at fortælle, at de har hjulpet cirka halvdelen af de 64 flygtninge i job. Et imponerende tal som viser, hvad gode civile kræfter kan præstere i fællesskab.

Tusind tak for et meget medrivende og vedkommende foredrag.

2022-08-30 Anne Sloth-Egholm og Bo Eriksson