Indsendt af Torben Folmer Bech den 21.10.2022
Rotary Velgørenhedskoncert

På forkant af dette års tema: ”Imagine Rotary” havde Randers Søndre RK i september 2021 et møde om klubaktiviteter, hvor vi skulle drømme stort og udnytte vores netværk og Rotarys styrke til at gøre disse drømme til virkelighed.
Klubben havde allerede projekter i udlandet, Global Grant i Indien, District Grant i Uganda og forberedte yderligere 2 Global Grants. Derfor fokuserede vi på et lokalt projekt.
Et af forslagene kom fra David Riddell, der er dirigent og leder af Randers Kammerorkester. Vi kunne samles om en koncert, der måske kunne give synlighed for potentielle medlemmer, eller markere klubbens 50-års jubilæum, der var aflyst pga. Coronaen, eller vi kunne generere et overskud til et lokalt projekt.
I foråret blev vores fredelige verden pludselig ændret, derfor har vi ca. 500 ukrainere, hvoraf 200 er børn, i Randers. De har behov for mere hjælp end de modtager fra det offentlige. Herefter var der ikke tvivl om, at koncerten skulle støtte ukrainske børnefamilier i Randers.
Randers Business Breakfast RK og Randers Søndre RK gik herefter sammen om arrangementet.
Koncerten
Sammen med sangeren Annette Heick og Randers Kammerorkester inviterede de to Rotaryklubber publikum med til en pragtfuld aften den 12. oktober 2022.
Koncerten foregik i Koncertsalen på Værket i Randers, hvor der er 254 sæder og kun 10 ledige. 50 af sæderne var reserveret til ukrainere bosiddende i Randers.
Det blev en meget festlig aften, hvor en veloplagt David Riddell styrede Kammerorkesteret og indledte med ”Baby Elephants”. Herefter kom solisten Annette Heick med på scenen og skabte stemning i salen med sangen ”Promises, promises”.
Aftenen fortsatte med en stor buket af sange fra et repertoire, der rækker fra den bedste popmusik til kendte og elskede musicalnumre. De blev flot udført af orkester og Annette Heick, som har en stor stemme, der gav sangene, hvad de fortjente.
De velspillede toner, der flød fra scenen, fik fat i det feststemte publikum lige fra starten.
Efter pausen spillede orkesteret ”Den ukrainske nationalsang” til et stående publikum.
Umiddelbart herefter havde præsident Ea Bødker-Iversen, Randers Søndre RK, et indslag om, hvad Rotary betyder for hende og om den forskel Rotary kan gøre.
David Riddell kom også med et meget morsomt ”tryllenummer”, hvor publikum skulle komme med 4 tilfældige tal, som en deltager skulle behandle, hvorefter resultatet blev ”10890”, et tal som var trykt i programmet.
Alt i alt en dejlig oplevelse med stående applaus og ekstranumre, så vi fik ½ time længere end programsat.
Det endelige overskud er ikke opgjort endnu; men udover de genererede penge har District Grant og Hjælpefonden ydet den støtte, som Randers Business Breakfast RK og Randers Søndre RK søgte.
Torben Folmer Bech
Randers Søndre Rotary Klub