FN-soldat under krig og ufred på Cypern

Indsendt af Anonym (ikke efterprøvet) den 21.1.2022

Frits Kongslev Brantzen fra Horsens Vitus Bering Rotary Klub holdt foredrag i klubben torsdag 20. januar 2022 under overskriften ”Personlige oplevelser som FN-soldat på Cypern”.

Cypern var en britisk kronkoloni og efter 2. verdenskrig var der gang i græsk cypriotiske og tyrkisk cypriotiske frihedsbevægelser, der kæmpede mod hinanden og mod englænderne og i 1958 blev der indgået en våbenhvile, der førte frem til landets selvstændighed i 1960.

Efter selvstændigheden kunne de to sider stadig ikke enes om ret meget andet end en ny våbenhvile. For at håndhæve våbenhvilen blev der indsat FN-styrker mellem den græske side og den tyrkiske side. Danske FN-styrker var indsat fra starten i 1964 til 1992.

Frits deltog som officer i en forholdsvis fredelig periode og fortalte om forholdene under sin aktive tjeneste på øen.