Indsendt af Bent Christensen den 10.10.2022
Der var omkring 180 vindere samlet i aulaen på Dragør Skole ved finalen i dette års skoleiværksætterspil.
Alle 6. klasses eleverne vandt, som tak for deres store og engagerede indsats med at udtænke, udvikle og præsentere deres ide til at modvirke SPILD, en forfriskende tur i svømmehallen.

Årets skoleiværksætterspil havde kickoffmøder på Dragørs tre skoler mandag den 12. september, hvor alle 6. klasses eleverne blev informeret om dette års tema ”SPILD”, om Designtænkning, om Dragør Rotary Klub og om Iværksætteri. I perioden fra 12. september har eleverne – opdelt i cirka 40 grupper - arbejdet med deres udvalgte ideer indenfor temaet SPILD. Hver gruppe består af 5 personer fordelt på arbejdsrollerne: Decider, Økonomi, Marketing/design, Kundeekspert, Tech/logistik. På hver af skolerne er der afholdt semifinaler, hvor hver af 6. klasserne præsenterede deres ideer, og i hver klasse er der blevet udvalgt en vinder, som blev sendt videre til finalen. Det var således de otte 6. klasser der dystede om få deres navn på ”trofæet” ved finalen den 7. oktober på Dragør Skole.

Borgmester Kenneth Gøtterup skød finalearrangementet i gang med en velkomst, hvori han glædede sig over den iver, det initiativ, den interesse og det gåpåmod 6. klasses eleverne havde udvist i forbindelse med iværksætterspillet.  Kenneth udtrykte stor tilfredshed med samarbejdet mellem Dragørs skoler og Dragør Rotary Klub, endnu et eksempel på godt samarbejde mellem Dragørs Skoler og Dragørs foreninger.

Vinderklassen blev 6.c Store Magleby Skole – for MADSPIL(D)ET, der er et brætspil, som kan spilles af både børn og voksne. Samtidig med at man hygger sig med at spille sammen, indlærer man gode råd for at modvirke madspild.

Andenpladsen gik til 6.d Nordstrandskolen – for FLORENCE FERTILIZER, der er en specialbygget kværn, som kan omdanne madspild til gødning, der gennem særlige tilsætningsstoffer målrettes specielle afgrøder. Florence Fertilizer tænkes produceret i tre størrelser tilpasset privatbrug, mindre institutioner og større virksomheder.

Tredjepladsen fik 6.b Dragør Skole – for PANTASTISK, der er et elektronisk styret pantsystem, der er opbygget efter samme princip som det allerede eksisterende retursystem for flasker, men omfattende mange typer af affald.

6.E fra Nordstrandskolen modtog fra dommerne rosende ord for deres præsentation af BIKELY,

Dommerpanelet, der bestod af Centerchef Rasmus Johnsen, Skoleleder Jens Charpentier og Præsident for Dragør Rotary Klub Helle Barth, havde ikke den nemmeste opgave. Det var ikke helt helt ligetil for de tre dommere at rangorden blandt de otte ideer/præsentationer, som alle var meget interessante/spændende. Der skal lyde en stor tak til dommerpanelet for indsatsen.

Også tak til dirigenten Line Daugbjerg, der er viceskoleleder og leder af udskolingen på Dragør Skole. Line styrede med afslappet ånd og sikker hånd finalearrangementet fra start til slut. Lines professionalitet har en stor del af æren for, at det blev en meget vellykket fredag formiddag.