Festligt jubilæum og kædeoverrækkelse

Indsendt af Peter Eigenbroth den 9.9.2022

Det nordjyske distrikt af Rotary-klubber har fejret sit 50-års jubilæum og fik samtidig ny guvernør for det kommende år, tidl. erhvervsleder og mangeårigt byrådsmedlem John Christensen. Han er den kun fjerde frederikshavner på posten.

Jubilæumsfesten, der trak 125 gæster fra hele distriktet, blev holdt på Knivholt, hvor Tordenskiolds Soldater og konferencier Jan Michael Madsen satte kulør på festlighederne og gav deltagerne et frederikshavnerminde med hjem.

I sin jubilæumstale fremhævede tidligere landssekretær Asbjørn Isaksen nogle af de resultater, Rotary har opnået som international humanitær organisation, bl.a. kampen mod polio, en sygdom som i dag næsten er udryddet på verdensplan. Han understregede også, at Rotary i disse år gennemgår en stor forandring i takt med, at verden forandrer sig. Asbjørn Isaksen roste Distrikt 1440 for på de 50 år at have udviklet sig til en meget engageret og aktiv kreds, et arbejde som den ny guvernør skal videreføre og udvikle yderligere.

Kædeoverrækkelsen blev foretaget af den afgående guvernør Jes Berg Gertsen. Han ønskede sin efterfølger god vind med arbejdet i Rotary Distrikt 1440. Verden forandrer sig i en retning, hvor der bliver mere brug for Rotary end nogen sinde før, og distriktet skal udvikle sig tilsvarende.

Efter kædeoverrækkelse og kanonsalut holdt Frederikshavns borgmester Birgit S. Hansen festtale. Hun beskrev sin kommune som en maritim kommune med stort internationalt engagement og en stolt historie, hvilket blev understreget af aftenens Tordenskiold-tema. I det billede passer Rotary perfekt ind, idet organisationen netop har et internationalt udsyn og står for udveksling af unge til og fra hele verden. Derved er Rotary med til at vise Frederikshavn frem for unge fra mange lande.

John Christensen sagde i sin takketale, at han vil udføre sin guvernørgerning under overskriften ”Tænk på andre, tag ansvar, gør en forskel”. Han var stolt af udnævnelsen, ydmyg over for opgaven og glad for, at alle tre Rotary-klubber i Frederikshavn havde bakket ham op. Og for, at de havde ydet en stor indsats for at arrangere jubilæumsfesten.

Mottoet om at tænke på andre, tage ansvar og gøre en forskel blev praktiseret allerede ved John Christensens tiltrædelse som guvernør. Sammen med de frederikshavnske Rotary-klubber har han taget initiativ til en stor indsamling til fordel for SMIL-fonden, der arbejder til gavn for alvorligt syge børn og deres familier. Ved jubilæumsfesten blev der bl.a. bortauktioneret et kunstværk af Steen Karlsen, som indbragte 36.000 kr. Indsamlingen fortsætter frem til sommeren 2023. Ved årsmødet i oktober vil SMIL-fondens stifter, Sisse Fisker, modtage første del af de indsamlede midler til fondens værdifulde arbejde.