Indsendt af Christian Bak den 1.6.2021

I Klattrup står der nu et bysted klar til at byde på samling for landsbyens borgere. Byen er lidt ”langstrakt” og bystedet står næsten midt i byen og byder velkommen med et en smuk bålhytte, borde-/bænke sæt og sandkasse. Der er sået blomstereng og plantet lavtvoksende buske ud mod de to veje.

Per Rasmussen instruerer om arbejdet

Projektet blev afviklet over en weekend med et fantastisk opbud af ti flittige Rotarianere og fire lokale borgere. Det var heldigvis flot vejr med høj sol, og der startedes med morgenkaffe i naboens lade. Bålhytten var hjembragt i samlesæt og ligeså borde, bænke og sandkasse. Mens klubben havde travlt med at samle og lægge tagkonstruktionen, da havde de lokale borgere beflittet sig med at kreere en krans, så vi holdt tillige rejsegilde. Flere af klubbens øvrige medlemmer havde doneret frokost, kaffe og kringle ligesom landsbyen sørgede for at ingen tørstede.

Der er brug for alle hænder

Der blev tillige brugt genbrugsmaterialer til siddepladser og bord i bålhytten, som blev til af gamle kabeltromler og murer traller. Flot!

Jeg kan ikke lade være at fremhæve, at Per Rasmussen (medlem af PR- og Velgørenhedsudvalget) igennem nu mange år, har været tovholder på disse projekter. Han har sørget for indhentning af priser, at materiel var til stede og udarbejdet tegninger til kommunen og meget mere sammen med en velvillighed i klubben med udlån af trailere, håndværktøj, maskiner og ikke mindst arbejdskraft. Alle møder op med godt humør, er flittige og der hersker en super ånd med en god portion humor.

Præcisions arbejde

Det er derfor med den største fornøjelse, at vi med denne evaluering og en zonetilladelse i hånden kan sætte et punktum for, at Børkop Rotary Klub faktisk har været med til at byforskønne den lille landsby, idet stedet efter en brand for år tilbage henstod som et vildnis med høje træer, som generede naboerne, og at nogle engagerede borgere havde fået en tilladelse til at bruge matriklen af ejeren.

Rejsegilde

Elsebeth Karlskov