Besøg på Færøerne og Torshavn Rotary Klub

Indsendt af Bo Eriksson den 5.9.2022
Mogens Svenning fortalte om sin interessante tur til Færøerne i juni måned. Mogens og ægtefællen havde egen bil med færgen derop. Turen tager 36 timer og er en spændende måde at komme til Færøerne på

Færøernes 56.000 indbyggere har selvstyre og Færøerne består af 18 øer, der næsten alle er forbundet med broer og tunneller. På den største ø ligger Torshavn. Færøerne har de senere år oplevet en betydelig fremgang, der har medført en stor befolkningstilvækst. Færøerne eksporterer store mængder af laks og anden fisk.

Færøernes nationalfugl er strandskaden, som de værner meget om. Historisk er der gået lang tid med at løsrive sig fra Danmark. I 1919 fik Færøerne sit eget flag og siden 1940 har det været brugt officielt.

Mogens kørte 6-700 km i al slags vejr på de fire dage, som turen varede. Det var imponerende at høre hvor meget natur, spændende kunstværker og arkitektur, de nåede at opleve. Vi så mange flotte billeder af farverige huse, betagende kirker og fine små bygder. Vi hørte også sjove historier om mange af de mennesker, som de mødte på deres vej.

Mogens nåede også at deltage i et Rotarymøde i Torshavn og han kan klart anbefale at udforske Færøerne via en kør selv ferie.

Tak for et meget interessant og oplysende foredrag.