Indsendt af Bo Eriksson den 10.4.2022
Torsdag den 31. marts havde vi fornøjelsen af at besøge Hornsyld Købmandsgård.

Vi blev budt velkommen af Henrik Hedegård, administrerende direktør hos Hornsyld Købmandsgård.
Henrik har altid interesseret sig for at arbejde med mennesker, ledelse og salg og har arbejdet med ledelse i 27 år. Henrik er bosiddende i Vejen og medlem af Rotary i Vejen.
Henrik startede oprindeligt som salgschef hos Hornsyld Købmandsgård i 2000, herefter som salgsdirektør og medejer i 2007 og derefter som adm. dir. i 2020. På grund af en del uro i ledergruppen valgte man at udskifte hele ledergruppen med nye folk for at starte på en frisk og med nye ressourcer. Og i 2021 nåede man det bedste resultat nogensinde.
Virksomheden blev grundlagt den 2. november 1932 af Jørn A. Jepsen. Det er nu planen at omdanne den oprindelige købmandsforretning, der er beliggende over for den nuværende købmandsgård, til et lille museum, da der her er opbevaret ting op igennem tiden fra grundlæggelsen, blandt andet gamle regnskabsbøger og ting fra krigen. Bogen fra den første åbningsdag er også at finde her. Af denne fremgår det, at der den første åbningsdag blev omsat for den famøse sum af 6,32 kr.
Virksomheden har i dag udviklet sig på 4 forskellige forretningsområder:
Agro/grovvare er den største af de fire forretningsområder med en omsætning på 1,4 mia. årligt. Der produceres 250.000 tons foder til kyllinger, køer og grise fordelt på 3 fabrikker, i henholdsvis Glostrup, Gødstrup ved Herning og i Horsens. I Horsens ligger fabrikken på havnen på en lejet grund, så der ses efter nye lokaliteter.
Det andet af de 4 forretningsområder er olie, hvor der HK i dag har 25 tankstationer.
Det tredje forretningsområde er HK Boligbyg, som er et nyt forretningsområde, hvor man bygger lejligheder. Blandt andet har HK i samarbejde med en investor bygget 50 lejligheder i Malling, og flere forventes at komme til.
Det fjerde forretningsområde er Ingrediens, hvor der produceres sojaprotein, der er velegnet som foder til grise og kyllinger.
Et andet tiltag fra HK’s side er fabrikken TripleA. Her udvikles og produceres proteinkoncentrater til husdyrfoder. Den overskudsvarme, der dannes i forbindelse med produktionen, går ikke til spilde, men er med til at varme byen op. Derudover har HK et biobrændselsanlæg, der også bidrager til opvarmningen.

2022-03-31 Birgit Offersen og Flemming Romme Hansen