Bertils beretning om sit år i Mexico

Indsendt af Bent Christensen den 14.9.2023
På Rotary mødet torsdag den 7. september fik Bertil ordet,
Ledsaget af et væld af billeder fortalte han levende og morsomt om sit etårs ophold som udvekslingsstudent i Mexico, der startede med afrejsen fra Københavns Lufthavn den 17. august 2022.

Ved ankomsten til Mexico var Bertil naturligvis træt efter den lange flyvetur og tidsforskellen, men de lokale værter havde arrangeret et kæmpe måltid som velkomst til deres nye ’familiemedlem’.

Under sit ophold havde Bertil 3 forskellige værtsfamilier, hvoraf de to dog var alenefædre – den ene endda med 3 ex-koner. Alle søde og rare mennesker. Den ene af fædrene var så ophængt af sit arbejde, så han havde hyret en ’Nanny’ til at tage sig af Bertil. I den by, hvor Bertil boede, var der i alt 13 Rotary udvekslingsstudenter fra forskellige nationer, og Bertil vakte en del opsigt som høj og lyshåret ung mand, hvor han kom frem. Han blev endda vist på skolens hjemmeside og i den lokale avis flere gange sammen med de øvrige udvekslingsstudenter. På skolen, hvor første skoledag i øvrigt blev markeret med at alle de nye skulle male sig i hovedet, var der et stort orkester. Et band, der blev benyttet meget, og som spillede ved enhver given lejlighed.

Bertil viste billeder og fortalte om flere højtideligholdelser/festligheder blandt andet ’De dødes dag’ og en stor luftballonfestival. Denne festival begyndte tidligt og startede med en koncert kl. 5 om morgenen, og hele dage var luften fuld af balloner. Der blev i alt opsendt over 1000 varmluftsballoner i løbet af dagen. Under opholdet, der var præget af det varme vejr i Mexico, hvor temperaturer på omkring 40o C ikke var usædvanligt, var der rige muligheder for at bade, og Bertil viste nogle dejlige billeder fra strande med kridhvidt sand og lyseblåt vand.

Bertil kom afsted på flere ture og fik set en del af Mexico. En af dem gik til et bjerg, hvor der var millioner af sommerfugle. Flottest var der naturligvis på toppen af bjerget, og det var en varm og meget anstrengende tur derop. Bertil havde været snedig, og for det beskedne beløb af ca. kr. 35 kunne han ride på en hvid hest helt op og komme frisk og udhvilet frem, selvom det var første gang han var ude at ride.

Distriktet havde arrangeret flere busture for studenterne. Op i de smukke bjerge, hvor der mange steder var små nicher med altre for Jesus og Jomfru Maria. En éndagestur til Guatemala blev det også til. Og en tur til det navnkundige Ohichen Itza, hvor de flere tusinde år gamle pyramider blev beset. Bertil viste også en lille sjov film fra en konference, hvor studenterne var klædt ud som cowboys med hat og støvler og lavede en flot danseopvisning – som havde kostet mange timers træning inden opvisningen.

Julen i Mexico var nok lidt af en skuffelse for en dansk ung mand. Den blev kun fejret en enkelt dag, og Bertil savnede hele optakten og stemningen fra vores hjemlige jul. Studenterne besøgte dog nogle mindre landsbyer, hvor de delte julegaver ud til børnene, og hvor disse også havde lavet smågaver eller forberedt mindre optræden for de besøgende.

Den ene af Bertils værtsfamilier havde eget fly (eller måske flere) og fløj ham og familien ud til kysten, hvor de gik ombord i familiens båd og sejlede ud til en dejlig ø ved navn Puerto Vallarta.

Under sit besøg i Mexico forsøgte Bertil også ved flere tilfælde at lave ’dansk mad’ til værtsfamilierne. Men som han sagde: ’Måske ikke altid helt vellykket, men de vidste jo heldigvis ikke hvordan det skulle smage, og så sagde jeg bare, at det var meningen, at det skulle smage sådan’ .

Jeg tror, at vi alle fik indtryk af, at Bertil havde haft et virkeligt godt ophold i Mexico, og han takkede klubben mange gange for den mulighed, vi havde givet ham for at komme ud og opleve ’Verden’. De tilstedeværende kvitterede for en underholdende aften med klapsalver og Mette takkede Bertil for en flot beretning.