Åbent Rotary møde på Ry Hotel onsdag 22. marts kl. 19 om krigen i Ukraine

Indsendt af Leif Fritsdal den 19.3.2023
Kom og støt op omkring Ukraine. Éntreen til mødet på hotellet koster 100 kr,, som går ubeskåret til at hjælpe befolkningen i det østlige Ukraine. De kan intet købe. Der er intet i de få butikker der findes. De mangler alt, men især mad og drikke, fortæller Peter.

Ry Rotary har besluttet at donere 20.000 kr., Dertil indtægten fra aftenens møde.

Er du forhindret i at møde op, men gerne vil donere et beløb skal du gøre følgende:
Du kan sende dit beløb XX på Mobile Pay 12850 (Ry Rotary) Skriv Ukraine og gerne dit navn. Tak for dit bidrag.

KRIGEN I UKRAINE FIK DEN DANSKE ERHVERVSMAND PETER I LVIV PÅ ANDRE TANKER

Ry Rotary indbyder til et helt særligt arrangement på Hotel Ry til fordel for Ukraine, hvor millioner sulter og er hårdt ramt af krigen.

Onsdag den 22. marts kl. 19-21 får borgerne i Ry mulighed for at komme helt tæt på krigen i Ukraine.

Ry Rotary får besøg af erhvervsmanden og danskeren Peter Mejer-Rasmussen, som bruger en stor del af sin tid på hjælpearbejde i Ukraine.

Peter Mejer-Rasmussen bor i Lviv, Ukraine

Kvinder og børn bor i kældre
Onsdag den 22. marts fortæller Peter om livet i Ukraine. Sin egen hverdag. Om frygten i befolkningen. Om lidelserne og sulten i Østukraine. Om kvinderne,  hvor mange lever i kældrene med deres børn, mens mændene forsvarer Ukraine fra skyttegravene. Om de mange bombardementer mod infrastrukturen. De konstante strømafbrydelser og ikke mindst dagligdagen i et land, hvor et splitsekund kan ændre tilværelsen for en selv og familien med død og ødelæggelse til følge.

Tomme forretninger, ingen mad
Ukraine har hård brug for mad, fortæller Peter. Selvom man sender penge, så er der intet at købe i de smadrede byer i Østukraine. Derfor er dåsemad et kæmpe ønske og
efterspørges overalt. Det følger Ry Rotary op på.

Entrebilletten til mødet er 100 kr.,
som går helt ubeskåret til køb af det ønskede dåsemad.

Kvickly i Ry leverer til indkøbspriser og Rotary arbejder på at få transporten dækket fra Danmark til Lviv. Herfra har Peter Mejer-Rasmussen forbindelser til organisationer, som gratis kører forsyninger videre ud til de mange tusinde trængende og sultende ukrainere i Østukraine.

Ry Rotary har besluttet forlods at donere 20.000 kr. fra sommerens bil-lotterioverskud. Dertil kommer beløbet fra entreen den 22. marts.

Transport af nødhjælp
Udover Peter Mejer-Rasmussen fortæller en ung ukrainer om sin spektakulære flugt fra Ukraine til Danmark sammen med 8 andre. Han bor i dag i Middelfart og studerer online på et universitet i Ukraine. Desuden vil en chauffør fortæller om udfordringerne med at køre nødhjælp fra Danmark og ud til de farlige  krigszoner i Østukraine. På mødet vil en anden gæst Allan fortælle om et helt særligt børneprojekt i Ukraine, som er udviklet i Danmark.

Ry Rotary håber, at rigtig mange Ry borgere finder vej til hotellet den 22. marts kl. 19.
Du får et indblik i krigens mange ansigter. Du får første hånds viden omkring, hvad DIN støtte til Ukraine betyder og samtidig kan DU være med til at gøre en forskel med dine 100 kr.

JP Fotografen fra Ry
Peter fortæller i telefonen fra Lviv, at for godt et år siden blev hverdagen radikalt ændret for ham, som i sin fritid også er rotarianer og medlem af den internationale klub i Lviv, hvor han har arbejdet i en del år. I ugen op til Ruslands invasion fik han besøg af bl.a. Jyllands-Postens fotograf, Casper Dalhoff, som bor i Ry. Men den 24. februar 2022 blev alt forandret. Raketter fløj ind over alle store byer i Ukraine og smadrede alt, hvad de slog ned i. Russerne rykkede ind over Ukraines grænser. Landet var under beskydning. Alting var i spil.

Hjælpearbejdet
Fotografen Casper Dalhoff og hans JP kollega Jørgen Ullerup stod pludselig igen udenfor Peters virksomhed i Lviv. Men nu som flygtninge på vej tilbage mod grænsen sammen med tusindvis af andre ukrainere. Resolut fik Peter de 2 danskere ind i sin bil og kørt gennem massive flygtningekolonner i sikkerhed til den polske grænse. Flugten fortalte Casper om på et åbent Rotary møde på Ry Højskole tilbage i foråret 2022, hvor alle pengene fra dette arrangement dengang gik til Ukraine.

Siden krigens start har Peter været kraftigt involveret i hjælpearbejdet i Ukraine. Han er medstifter af Lviv Internationale Rotary Club. Hjælpen kommer fra Danmark og sendes ned til hans fabrik, hvorfra det kanaliseres ud til de mange nødlidende ukrainere i bl.a. øst. Til mennesker som har mistet ALT hvad de ejede.

Peter Mejer-Rasmussen blev senere portrætteret i Jyllands-Posten bl. a den 15. december 2022 på side 18 og 19, hvor han fortæller om hvordan det pludselig er at stå midt i en krig og samtidig skal drive en virksomhed.

Kom i god tid. Kun 100 pladser. Ingen tilmelding.

Håber vi ses.

Pressekontakt: