39 udvekslingsstudenter er klar til afgang

Indsendt af Leif Fritsdal den 20.4.2018

I weekenden 14 og 15. april stod der afrejse briefing på kalenderen for team 18/19 fra distrikt 1450.

Th. Langs skole i Silkeborg var rammen omkring weekendens briefing, som blev arrangeret af Silkeborg klubberne, med klub Counsellor Kim Winckler Pedersen (Silkeborg Rotary klub), Gitte Lysholt (Silkeborg Rotaryklub) og klub counsellor Birgit Cornelius (Silkeborg Connect Rotary klub) som de bærende kræfter. Et meget vellykket arrangement, fortæller Ole Mølgaard, distriktets formand for udvekslingsprogrammerne..

12 lande
Med 39 udvekslingsstudenter er vi oppe på det største antal nogensinde, trods en tilbagegang af det totale antal studenter,der sendes ud fra Danmark, fortæller Mølgaard.

Vi sender, fra D-1450, i år studenter fra D-1450 til Argentina, Australien, Bolivia, Brasilien, Canada, Chile, Indien, Mexico, New Zealand, Sydafrika, Thailand og USA.

Godt rustet til et år i udlandet
Weekendens program betød, at Team 18/19 mødtes i Silkeborg fredag sidst på eftermiddagen. "Efter aftensmaden tog vores Junior Counsellors (tidlige udvekslingsstudenter) over. Gennem mange forskellig aktiviteter prøver de at forberede de kommende udvekslingsstudenter til, hvad det vil sige at være på udveksling. Hvordan tackler man de mange udfordringer, som man kommer ud for i et år i et fremmed land. De har jo alle selv prøvet det og de kommende udvekslingsstudenter hører rigtig godt efter, når det fortælles af nogen, der selv har prøvet det. Programmet kørte fra kl. 17 og frem til midnat".

Lørdag formiddag afvikles den ordinære briefing med assisterende distrikts Counsellor for outbound, Sussie Helle Johnsen og Districts counsellor Ole Mølgaard.

Goddag og farvel
"Lørdag eftermiddag kommer distriktets inbound studenter på besøg, og det giver mulighed for at vores kommende udvekslingsstudenter møder nogen fra det land de skal til. Samtidig er det sidste gang vi ser vores udvekslingsstudenter fra sommer 17 i distriktet. Så det er også et ”farvel G2G” til dem", oplyser Mølgaard.

Lørdag eftermiddag var der indlagt et orienteringsløb (de fleste går), hvor holdene er inddelt med outbounds og inbound til/eller fra samme land. Undervejs er der forskellig opgaver og konkurrencer og der bliver snakket rigtigt meget.

Lørdag efter aftensmaden er der underholdning fra studenterne og sodavands Disko til den lyse morgen.

Silkeborg klubberne ydede en stor indsats, fortæller distriktets counsellor Ole Mølgaard. "Men ikke mindst er distriktets Junior Counsellors på banen. De lægger et kæmpe engagement i denne weekend fra fredag eftermiddag til søndag formiddag".