Kort om Long Term Exchange

Indenfor Rotarys ungdomsprogrammer er Long Term Exchange nok den mest kendte. Årligt udveksles mere end 100 unge med andre unge fra oversøiske lande. Opholdet er af ca. et års varighed, og den unge går i skole i det pågældende land og bor på skift hos 2-3 forskellige værtsfamilier med tilknytning til Rotary. Du behøver IKKE i forvejen have tilknytning til Rotary for at kunne søge udveksling!

Næste gang Rotary udsender studenter til Long Term Exchange er i skoleåret 2023-2024. Ansøgningsfristen er dog desværre overskrevet.

Vi vil igen i skoleåret 2025-2026 sende studenter afsted. Ansøgningsfrist vil være forskellig fra klub til klub, men mange vil gerne have ansøgningerne inden sommerferien i 2024 - altså et år før. Tag derfor kontakt til din lokale rotaryklub og forhør dig omkring ansøgningsfristen.

Du skal være fyldt 16 år, men ikke 18 år pr. den 31. december i udrejseåret.

Find din lokale rotaryklub her:

https://www.rotary.dk/be-member-what-rotary/google-map-med-rotaryklubberRotary danmark YouTube

ROTARY YOUTH EXCHANGE FREMMER FRED I VERDEN PERSON FOR PERSON

Studerende lærer et nyt sprog, udforsker en anden kultur og bliver rigtige globale borgere. Udvekslinger af studerende fra 15½ til 18 år er sponsoreret af Rotary-klubber i mere end 100 lande.

HVAD ER FORDELENE?

Udvekslingsstuderende lukker op for deres sande potentiale til at:

• Udvikle livslange lederskabsfærdigheder
  • Lære et nyt sprog og en kultur
  • Opbygge varige venskaber med unge mennesker fra hele verden
  • Blive en global borger

HVOR LÆNGE VARER UDVEKSLINGER?

Long Term udvekslinger varer et helt skoleår, og udvekslingsstudenterne går på lokale skoler og bor hos flere forskellige Rotary-godkendte værtsfamilier.

HVAD ER OMKOSTNINGERNE?

Den studerende bor gratis hos værtsfamilierne og desuden bliver eventuelle skolegebyrer betalt. Prisen er kr. 52.500 (2023) og inkluderer

• Round-trip flybilletter
  • Rejseforsikring
  • Forberedelser og træning.
  • Jakker og trøjer
  • Lommepenge

Hertil kommer udgifter til

• Rejsedokumenter (som pas og visa)
  • Eventuelle ekstra rejser eller ture som tilbydes
  • Evt. ekstra lommepenge

Værtsfamileforpligtigelse:

Mange klubber bruger familierne til de udsendte studenter som værtsfamilier for udenlandske studenter. For hver student vi sender til udlandet modtager vi en student i Danmark. Det er en 1-1 udveksling. Disse udenlandske studenter skal bor hos dankse værtsfamilier. Normalt fordeles værtsfamilieforpligtigelsen over 3 x 3 mdr fordelt over ca. tre år. Gerne før, udner og efter udvekslingsopholdet.

Hvem kan jeg kontakte for flere oplysninger?

Hvis du ønsker flere uddybende oplysninger, kan du kontakte Rotary Danmarks Ungdomsudveksling i det distrikt du tilhører (der hvor du bor) Se mere her

Bliv inspireret og se uddybende videoer med hjemvendte udvekslingsstudenter:

Rotary udvekslingsstudent i Taiwan – Tobias