World Polio Day Køge Rotary Klub støtter med kr 10.000,00

Indsendt af Mogens Debracy den 16.7.2018

24. oktober var international 'World Polio Day'. Polio - bedre kendt som børnelammelse - var frem til midten af 1950'erne en udbredt sygdom, som kan medføre kronisk invaliderende lammelser i kroppen. Efter at have indført vaccinationer mod polio er det sidste tilfælde i Danmark registreret i 1976. Internationalt er polio dog endnu ikke helt udryddet og bekæmpes vedholdende med støtte bl.a. fra Rotary-klubber i hele verden. Rotarys samarbejdspartnere i vaccinationsprogrammet er UNICEF, WHO og CDC.

I 1985 da Rotary begyndte at støtte, var der 350.000 nye sygdomsudbrud hvert år. I 2017 er indtil nu kun registreret 9 tilfælde i hele verden. Sidste efterår havde der været 40 sygdomsudbrud. Dengang bl.a. i Nigeria, der i år til dato har været poliofri. Et land skal have været poliofrit i 3 år, før sygdommen regnes som udryddet - og i de 3 år skal fortsat vaccineres overalt, hvor risikoen er til stede.

De registrerede sygdomstilfælde er i Afghanistan og Pakistan - hvor det kan være kompliceret at nå ud i afsides beliggende områder og ofte mellem stridende parter. Så selv om der kun konstateres få tilfælde må indsatsen fortsætte for fuld styrke. Hvis ikke polio-indsatsen følges helt til dørs nu, så risikerer man at sygdommen spreder sig igen.

Køge Rotary-klub ønsker i anledning af 'World Polio Day' at bidrage til at få afsluttet og dermed udryddet denne frygtede sygdom totalt! Klubben donerer 10.000 kr., som Melinda og Bill Gates Fonden supplerer til det tre-dobbelte, hvilket giver vaccine til 7.500 børn.