At ville det hele-- eller bare dele. 3 min ved Birthe Brock

Indsendt af Mogens Debracy den 10.9.2018
Emnet for dagens møde er autobranchen. Det gav mig idéen til mine 3 min. Vi har ikke selv bil, men er medlem af Køge Delebil. Så det vil jeg fortælle lidt om.

Det er hurtigt, praktisk og komfortabelt at køre i bil fra A til B. I forhold til vores aktiviteter har vi ikke behov for en bil hver dag, og det fik os til at prøve en delebil. Jeg vil gerne understrege, at jeg ikke er ude i noget missionerende ærinde. For mange mennesker er det helt nødvendigt at have egen bil, måske to biler. Hvis man bor på landet med dårlig kollektiv transport, hvis man skal på arbejde uden for eller på tværs af den kollektive trafik, eller man er en børnefamilie, der skal nå at hente og bringe børn og i øvrigt passe sit arbejde, eller man skal transportere barnevogn, senge, bleer eller andet. Måske arbejder de voksne langt fra hinanden og har brug for hver sin bil. Eller man vil bare gerne have en bil.Køge Delebil er en forening, der pr. 01.01. 2018 havde 54 private medlemmer og 8 virksomheder (bl.a. Spar Nord). Det fungerer på den måde, at man betaler et indskud på 1.000 kr. og et månedligt bidrag på 120 kr.Herefter betaler man i forhold til, hvor meget, man benytter bilen. Priserne ligger fra 20 kr. for en time til 1.000 kr. for en uge. Desuden betaler man 2-3,50 kr. pr. km alt efter, hvilken bil, man benytter. Heri er inkluderet brændstof, forsikring, reparationer og afgifter – inklusive moms.

Foreningen lejer bilerne, og der er for tiden fem biler – to mini, en kompakt, en combi og en 7-personers. I ferier kan foreningen leje ekstra biler, hvis der er stor efterspørgsel. Bilerne har faste pladser: tre i Køge, en ved Ølby Station og en på Søndre Havn ved de nye byggerier i Køge Kyst området. Normalt er det ikke vanskeligt at få en ledig bil, men det er naturligvis en fordel at være ude i god tid. Man kan bestille et år frem. Vi er så heldige, at en af bilerne har fast plads ved Spar Nord, tæt på vores bopæl.Det er også muligt at benytte delebiler i andre dele af landet, som Køge Delebil samarbejder med.For os fungerer det på denne måde. Vi tager ofte til København, og med S-toget er det hurtigt og nemt og uden problemer med parkering. I det daglige får vi ofte gået de 10.000 skridt, sundhedsmyndighederne anbefaler, når vi går rundt i byen og nærområdet. Men det er dejligt at kunne køre i bil, når det er mest praktisk.Køge Delebil skriver på sin hjemmeside, at ordningen er god, hvis man kører under 15.000 km om året eller har behov for en bil nr. 2 en gang imellem. Foreningen anbefaler en delebil som supplement til cykel og kollektiv trafik.

Som sagt er der ikke noget ideologisk i vores valg, og vores behov kan ændre sig fremover. Men det skader jo ikke, at delebilen medfører mindre CO2-forurening for den enkelte bilist og giver en bedre udnyttelse af bilen. På plussiden kan også nævnes, at der bliver behov for færre p-pladser, når flere deler en bil.