Velkommen til et nyt Rotary år!

Så er Rotary hjulet drejet nok en gang og med det nye Rotary år har vi også fået et nyt tema fra dette års verdenspræsident John F. Germ, nemlig ”Rotary Serving Humanity”. Temaet er uden tvivl valgt med en skelen både til, at ”The Rotary Foundation” i 2017 har eksisteret i 100 år og at polio aldrig har været tættere på at være udryddet end nu. Det sidste takket være en utrættelig indsats fra især Rotary og ”Bill & Melinda Gates Foundation”. Status på polio området er glædeligt, idet der i dette kalenderår til dato har været 20 tilfælde i verden mod knap det dobbelte sidste år på samme tidspunkt. Så med bare lidt held burde vi snart kunne se slutningen på denne skrækkelige sygdom. Under alle omstændigheder er jeg sikker på vi kommer til at høre mere om disse to emner i løbet af det kommende Rotary år.

Herudover har du forhåbentlig lagt mærke til, at den side du sidder og kigger på har fået et opdateret og moderniseret udseende. Dette er resultatet af et arbejde, der har stået på de sidste to år i Rotary Danmarks IT udvalg. Selvom siderne ser anderledes ud, vil du naturligvis stadig kunne finde de informationer, som du normalt ville søge på hjemmesiden, selvom vejen til at finde dem kan være anderledes. En af fordelene ved den nye hjemmeside er, at den er bygget udfra konceptet ”responsivt design”, hvilket betyder, at siden tilretter sig størrelsen af den skærm den bliver vist på uanset om det er en computer, en tablet eller en mobiltelefon. En anden fordel er, at overgangen mellem den åbne del, som alle kan se, og medlemsdelen er blevet meget mere flydende, hvilket betyder du ikke behøver logge ind hver gang du har forladt medlemsdelen.

En yderligere forbedring på den nye hjemmeside er, at Rotaract klubberne i modsætning til tidligere nu optræder side om side med Rotary klubberne under de enkelte distrikter, en synliggørelse som jeg håber yderligere kan styrke tilknytningen mellem Rotary- og Rotaract klubberne.

Endelig vil jeg gerne ønske alle rotarianere et rigtigt godt og aktivt Rotary år i jeres respektive klubber.

De bedste Rotary hilsner
Helge Hess