Indsendt af Peter Eigenbroth den 12.11.2018
Han Herred Rotary Klub leverer vand til 8.000 indbyggere

Han Herred Rotary Klub har afsluttet sit vandprojekt i Burundi, som klubben har arbejdet på i knap to år. Der leveres nu vand til syv lokalsamfund med i alt 8.000 indbyggere. Projektet er udført i samarbejde med Baptistkirken i Danmark, og er støttet økonomisk af klubbens venskabsklubber i Norge og Sverige samt klubben i St. Heddinge. Desuden er der hentet støtte fra Rotary Danmarks Hjælpefond og ikke mindst The Rotary Foundation, idet projektet er gennemført som et Global Grant.

Indvielsesceremonien blev fulgt af mere end 1.000 mennesker, og foruden repræsentanter for to ministerier i Burundi deltog tre medlemmer fra Han Herred, en del medlemmer fra hostklubben Bujumbura Ingoma RC samt distrikt 9150's guvernør. Festligheden blev foreviget af det nationale TV.

Vandet hentes i kilder 10-12 kilometer væk og føres i rør ned til bebyggelserne. Undervejs er der opført trykudligningstanke og i alt 20 tappesteder.

Vandforbruget er ansat til 20 liter pr. person, hvor vi i Danmark bruger ca. 120 liter pr. person i døgnet. Der er stiftet en forening, der opkræver betaling for vandet, så der er økonomi til vedligeholdelse af systemet.