Ungdomsudveksling-1

Danmark fik i år et synligt bevis på vores store indsats for ungdomsudvekslingen

På årets Europa Eastern-Mediterranean Afrika (EEMA) konference i Helsinki blev Danmark fremhævet og modtog et synligt bevis i form af et certifikat på at vi er det land i dette samarbejde der udveksler flest unge pr Rotarianer, det er tredje år vi modtager denne hæder og det er i høj grad klubberne og den lokale counselor´s fortjeneste. Der ydes en kæmpe indsats som vi alle bør være stolte af, klubbernes arbejde med ungdomsudvekslingen er af afgørende betydning for det kendskab vi gerne vil skabe til Rotary i vores samfund, ud over denne PR effekt har indsatsen først og fremmest livsændrende betydning for rigtig mange af deltagerne i programmerne. Vi former unge mennesker med stor indsigt i fremmede kulture, vi giver dem venner for livet og personlig udvikling lang ud over hvad der kan opnås ved normal skolegang men frem for alt har vi efter et udvekslings oplevelse et menneske for hvem Rotary står som billedet på en organisation  der giver rigtig meget til andre og til samfundet.

Distrikt 1480 har lige gennemført vores halvårlige trænings aften for klub Counselor og Protektion Officer, hvor vi holder hinanden opdateret på strøminger og information, fra os i distriktsledelsen men i høj grad også på de udfordringer og opgaver som den enkelte klub og Counselor har. Arbejdsmoralen blandt Rotary medlemmer i udvekslings arbejdet er meget høj og det er en fornøjelse at oplev både erfarne og nyvalgte Counselor og Protektion officer, være nysgerrige på nye informationer og villigt dele ud af deres erfaringer.

Distrikt 1480 har lige sendt godt 30 studenter ud i verden til 10 forskellige lande og vi modtager fra udlandet et tilsvarende antal, inden vi sender vores unge mennesker afsted er de 12 måneder forinden blevet udvalgt af klubberne og indstillet til distriktsledelsen.

Distriktet gennemfører et uddannelses program og en indstilling til Multi Distrikt Danmark hvorefter studenten tildeles en plads et eller andet sted i verden hvor vi har forhandlet en aftale om at ”bytte” studenter. Udvekslingen er en kulturel udveksling hvor det forventes at studenterne lærer det lokale sprog og at de sætter sig ind i landets forhold og er gode ambassadører for Danmark, studenterne for ikke lov selv at vælge hvor de vil sendes hen men tildeles et land ud fra vores vurdering af hvor de vil lære og udvikle sig mest.

DC1480

Henrik Christensen

Studenterne

Alle studenter efter endt uddannelse