Indsendt af Vagn Soelberg den 31.5.2016
Galten Skovby Rotary Klub donerer 30.000 kr. til sundhedsklinik i Accra

Galten-Skovby Rotary Klub støtter nu etablering af en sundhedsklinik for gadebørn i byen Accra i Ghana.
Formidlingen af støtten sker ved klubleder i Gjuk Tage Nielsens mellemkomst, der på privatbasis er medlem af ngo foreningen Senior Hands to Asia and Africa (ShAA).
Etableringen af sundhedsklinikken sker i forbindelse med et igangværende skole- og klubprojekt, som ShAA er involveret i.
Det er et projekt, som er startet i samarbejde med Street Academy Project i Accra, som ShAA har skaffet finansiering til via ansøgning til Civilsamfundspuljen under Udviklingsministeriet (DANIDA).

I Ghana lever mange børn på gaden og hutler sig igennem tilværelsen. Forældrene er der måske ikke, eller så fattige, at de ikke har råd til at sende børnene i skole. Børnene skal måske arbejde for at bidrage til familiens eksistensgrundlag. Børnene har ofte levet sit eget liv og ikke haft nærværende og kærlige forældre, der har kunnet opdrage dem og sørget for at få dem i skole. Med Street Academys indsats er det lykkedes at få fat i mange børn ved at opsøge dem og eventuelle forældre i deres nærområde. Street Academy er en lokal forankret indsats, støttet af lokale bidragsydere, virksomheder og i nogle tilfælde regeringen.Galten-Skovby Rotary Klub støtter etablering af en sundhedsklinik for gadebørn i byen Accra i Ghana.

Galten Skovby Rotary Klub donerer 30.000 kr. til sundhedsklinik i Accra

I Ghana lever mange børn på gaden og hutler sig igennem tilværelsen.  Forældrene er der måske ikke, eller så fattige, at de ikke har råd til at sende børnene i skole. Børnene skal måske arbejde for at bidrage til familiens eksistensgrundlag. Børnene har ofte levet sit eget liv og ikke haft nærværende og kærlige forældre, der har kunnet opdrage dem og sørget for at få dem i skole. Med Street Academys indsats er det lykkedes at få fat i mange børn ved at opsøge dem og eventuelle forældre i deres nærområde. Street Academy er en lokal forankret indsats, støttet af lokale bidragsydere, virksomheder og i nogle tilfælde regeringen.

ShAA arbejder udover at sikre selve skolen, med børnenes fritid og deres sundhed. Børnene lever i områder, der ikke er sundt, og nogle af dem har ikke et hjem, men bor og lever på gaden.

Derfor er der også brug for, at gøre noget for dels at tjekke børnenes sundhedstilstand samt at lære dem god hygiejne under de givne forhold, og det har været et stort ønske at etablere en lille klinik i forbindelse med projektet.

Præsident i Galten-Skovby Rotary Klub, (2015/16) Jens Bentzen oplyser, at klubben nu opfylder dette ønske med en donation på 30.000 kr. til ombygning af lokaler og inventar samt et startlager af medikamenter, medicin og forskellige hygiejne midler.  Etableringen henover sommeren 2016.