Indsendt af Leif Fritsdal den 21.5.2019
Ry Rotary Klub sætter for 11. år i træk en bil på højkant til fordel for klubbens projektarbejde.

Udover 1. præmien, som har en værdi af 95.000 kr har Rotary klubben sikret et hav af andre dejlige præmier fra bl.a Knudhule Badehotel, Topas Travel, Kvickly i Ry, Luna, Feel Home fra Skanderborg, SuperBrugsen i Ry, Ry Sundhedshus, Lyng Dal i Gl. Rye og fra Ry City.

Igen er der kun trykt 2000 lodder, som betyder flotte gevinstmuligheder.
Prisen på et lod er 100 kr., som afspejler vinderchancerne med 29 præmier til samlet 127.465 kr.
Se omtale i Ry Ugeavis her.

Overskuddet fra lotteriet går ubeskåret til projekter i Ry og i Uganda.

Du finder medlemmer fra Ry Rotary klub i de kendte røde poloer, som sælger lodder. Vi vil bl.a. være at finde ved Kvickly i Ry, SuperBrugsen i Ry, gågadefester i Ry mv.

Lokalt støtter vi igen Natteravnenes arbejde i Ry.
Desuden det kommende Fællesskabets Hus - Herom senere.

Internationale projekter:

Projektarbejdet i bjerglandsbyen Bukalasi, Uganda fortsætter. Desværre har de omfattende mudderskred i 2018 kostet mange menneskeliv og ødelagte veje og broer op til området, hvorved klubbens arbejde med at sætte gang i projekterne er blevet forsinket. Se video fra "Star-TV.com"  og billeder fra området.

De kommende projekter i bjerglandsbyen Bukalasi i Uganda er:

1. Uddannelse af jordemødre
2. Etablering af en toiletbygning
3. Etablering af opsparingsgrupper
(se video eksempel)

Andre projekter lokalt og internationalt.

Mølleskolens elever hjælper i Uganda
Ry Rotary Klub har sammen med 5. årgang af eleverne på Mølleskolen (2018-19) et bogprojekt, som vi håber afsluttes her til maj-juni 2019. Se omtale/foto Ry Ugeavis juni 2018. Baggrunden var en temauge på årgangen om FNs klimamål, hvor skolens elever lavede genbrugstasker, som eleverne besluttede blev solgt til fordel for skolen i Bukalasi. Det indsamlede beløb blev doblet op af Rotary klubben og nu går pengene til et antal klassesæt til eleverne i Bukalasi.  Opdateres.......

Ry Rotary støtter cyklonen Idais ofre i Malawi.
Sammen med Rotary klubber i hele Danmark har Ry Rotary Klub ydet et tilskud på 5.000 kr. til indkøb af en shelterbox. Målet for Rotary i Danmark  at sende 200 specialtelte til Malawi. Du kan via filmen her ser, hvad en Shelterbox indeholder.

Ry Rotary har bl.a. tidligere støttet:
- Specialopbygning m. siddepladser på skråning ved havnepavillonen i Ry sammen med Kvickly.
- Tilskud til bro ved Ry Roklub
- Hjertestarter v. Roklubben
- Børnevenligt klatrerenhed ved Stationstorvet, Klostervej Ry
- Specialgynge v. Baunebjerg Bo- og Aktivitetscenter i Ry (under planlægning)
- Sundhedsklinikken i Bukalasi 2014-18, Uganda med rent og varmt vand, nyt tag, madrasser, malaria udstyr, solcelle batterier, træplantning på klinikkens grund mv. Se kort reportagefilm fra Rotarys besøg i Bukalasi i 2014.
- Sundhedsklinikken Rehema, udenfor byen Mbale, Uganda med solceller og lys, samt en 4W ambulance.
- Flere Sundhedsprojekter i Mexico med f.eks. ambulant undersøgelsesenhed mv.
- Hospital i Mažeikiai i Litauen med ambulance, hospitalsudstyr, pc enheder mv. (1999)

TAK TIL DE MANGE SPONSORER GENNEM ÅRENE.

Tekst-foto-video: Leif Fritsdal