Ry Rotary opsætter soldreven belysning i Sundhedsklinik i Uganda

Indsendt af Leif Fritsdal den 9.12.2014
Ry Rotary klub har doneret 15.000 kr. til sundhedsklinik ved Mbale og udstyr til en værdi af 60.000 kr til klinikken ved Mt. Elgon er installeret og næsten taget i brug. Den 25. januar 2015 kan borgerne i Ry se resultatet ved et åbent "Film - Foredrag" arrangement.

Filmproduceren Leif Fritsdal skildrer gennem et antal film livet omkring kaffefarmernes liv ved bjerget Mt. Elgon. I foråret 2015 lukker Ry Rotary klub dørene op til Åbent Hus med film og beretninger fra området i Uganda. Foto: Nina Fritsdal.

Rehema får lys hele døgnet rundt

Klinikken i udkanten af Mbale, som er den næststørste by i Uganda, betjener ca. 60.000 mennesker og har kun sporadisk lys. Rotarianeren og filmmanden Leif Fritsdal fra Ry Rotary klub besøgte klinikken i september i forbindelse med et filmprojekt, støttet af Danida/Cisu. Her talte han med lægen Sydney, som en aften viste rundt på klinikken ved hjælp af lommelygter.

Solcelleanlæg ankommer i december 2014

Ry klubben har i november bevilget et 200W Solar Supply system, som netop er blevet afskibet fra Kina til Uganda. Leif Fritsdal mødes med de ansvarlige i Uganda inden jul for at aftale opsætning mv. på klinikken i Mbale.

Projekt i Bukalasi

Lægen Sydney har tidligere hjulpet Ry Rotary klub i forbindelse med et tidligere Malaria projekt, som blev ændret til et støtteprojekt for en sundhedsklinik i et meget vanskeligt tilgængeligt område omkring bjerget Mt. Elgon. Her bliver de sidste batterier til klinikken ved Mt. Elgon afleveret og tilsluttet, så dette solanlæg, som var ude af drift, igen kan give strøm til belysning om natten. På denne klinik har Ry klubben også doneret forskellige instrumenter til Malaria tjek og myggenet til klinikkens vinduer. Klinikken betjener ca. 60.000 kaffefarmere og deres familier.

Begge klinikker mangler konstant lys, og lægebehandling og fødsler har ofte kun lys fra mobiltelefoner og lommelygter som eneste lyskilde.

Personalet foran Sundhedsklinikken i udkanten af Mbale, som får et 200 w solcelle anlæg i december.

Nye filmoptagelser i nov 2014

Besøget inden jul er en fortsættelse af filmproduktion fra området dernede, hvor der igen bliver lejlighed til at besøge begge sundhedsklinikker og følge op på Ry Rotarys donationer og hjælp til lysprojekter.

Åbent hus i Ry Biograf den 25. januar 2015

Ry Rotary klub har igennem årene fået stor opbakning af borgerne i Ry, som har støtte klubbens projekter gennem køb af lodsedler. Flere lokale har endda været så heldige at løbe af med mange flotte gevinster, bl.a. flere biler.

Nu siger Rotary klubben tak og klubbens projektudvalg inviterer alle interesserede til åbent hus i biografen søndag den 25. januar kl. 13-16.

Leif og Nina Fritsdal, som flere gange i efteråret 2014 har besøgt Uganda og projekterne viser film og fotos fra Uganda og giver dermed deltagerne et indblik i hvad noget af projektpengene er brugt til.

Husk at sætte X

Husk at reservere søndag eftermiddag den 25. januar og tag med til Uganda. Landet med den yngste befolkning.

Siden opdateres.........

Du kan læse mere om vores planlagte projekter her: https://www.rotary.dk/planlagte-projekter-i-bjerglandsbyen-bukalasi-uganda