Ry Rotary Klub bruger pengene på ”fest"

Indsendt af Sam Strange Eyde den 8.9.2017
Ry Rotary Klub’s Sommerlotteri 2017 er nu slut og trækningslisten studeres helt sikkert grundigt af de mange som købte en eller flere de i alt 2.000 lodsedler. Det er 9. år lotteriet gennemføres.
30.09.2017. 00:00

Klubbens Projektudvalg har med klubbens godkendelse igen i år valgt at støtte både lokalt og internationalt.
Lokalt er der allerede blevet sponsoreret med et stort grillarrangement for 150 elever i de nye 7. klasser og deres forældre i Ry. De lokale Natteravne havde et ønske om at holde en festaften for de unge ved Sdr. Ege Strand, men havde ikke selv økonomien til det, så et samarbejde med Ry Rotary kom i gang og klubben formåede i egne rækker at få opsat et større telt til deltagerne og ligeledes hyre en lokal slagtermester til at levere råvarerne.

Rotary-medlemmerne stod for de mange praktiske opgaver, og alt var vellykket. Natteravnene er efter nogle års fravær igen opstået med fornyet kraft med op mod 100 medlemmer efter den alvorlige sag mellem et par elever fra Mølleskolen, hvor den ene blev voldsom forbrændt.

”Overskuddet fra Sommerlotteriet vil også gå til vores projekt i Uganda” fortæller Jonna Grønver, der er formand for Projektudvalget. ”Vi har valgt at gå ind og løse et problem omkring vandforsyning til en sundhedsklinik og desuden hjælpe klinikken med forskellige udstyr både til den egentlige patientbehandling og tilhørende sengeafdeling”. Rotary Danmarks Hjælpefond har ydet bidrag ved dette projekt, som forventes afsluttet inden årets udgang.

”Endelig kan nævnes vores tilskud til museumsskibet Gl. Turisten” fortsætter Jonna Grønver. ”Skibet, der om få år kan fejre sit 100-års jubilæum, er en enestående perle. Skibet udfører bl.a. ture på Silkeborgsøerne med skoleelever for at de bedre kan forstå den unikke geologi og fauna, der findes her og vores bidrag til skibet går til at dække nogle af udgifterne herved”.

Ry Rotary forventer igen til næste år at kunne tilbyde lodsedler i sit Sommerlotteri, hvor hovedgevinsten er en fabriksny bil.