ROTARY - ET HURTIGT OVERBLIK

Rotary samler et globalt netværk af frivillige, der dedikerer deres tid og talent til at tackle verdens mest presserende humanitære udfordringer. Rotary består af 1,2 millioner medlemmer fra mere end 200 lande og geografiske områder. Deres arbejde har indflydelse på både lokalt og internationalt plan, og spænder fra at hjælpe familier i nød i deres egne samfund til at arbejde hen imod en polio-fri verden.

Rotary tilbyder også udvidede muligheder for at deltage herunder:

• Interact: en serviceorganisation organiseret og sponsoreret af Rotary klubber for unge i alderen 12-18. Der er mere end 12.300 Interact klubber i 133 lande, men ingen i Danmark.
  • Rotaract: grupper organiseret af Rotary klubber til fremme af lederskab, faglig udvikling og service blandt unge i alderen 18-30. Der er mere end 8.000 Rotaract klubber i 167 lande.
  • Rotary Community Corps (RCCS): grupper af ikke-Rotary medlemmer, der arbejder for at forbedre deres lokalsamfund. Der er mere end 7.500 RCCS i 80 lande, alle organiserede og sponsoreret af Rotary klubber.

Medlemskab

Hvem:

Rotary samler den slags mennesker, der træder frem for at tage hånd om vigtige spørgsmål for lokalsamfundene i hele verden. Rotarymedlemmer kommer med en række professionelle baggrunde; læger, kunstnere, ejere og ledere af små virksomheder, som alle kalder sig rotarianere. Rotary sætter disse unikke perspektiver i forbindelse med hinanden, og hjælper med at udnytte medlemmernes ekspertise til at forbedre liv overalt.

Hvor:

Fra Haiti og Grønland til Nigeria og Singapore, Rotary forener et virkelig forskelligartet sæt af ledere fra hele verden. I øjeblikket er der flest klubber i USA, Indien, Japan og Brasilien. De hurtigst voksende Rotaryregioner omfatter Sydøstasien og Afrika.

Hvad:

Rotarianere bidrager med deres tid, energi og passion til bæredygtige, langsigtede projekter i lokalsamfundene over hele kloden. Projekterne fokuserer på vigtige emner som fred og konfliktløsning, sygdomsforebyggelse og behandling, vand og sanitet, mødres og børns sundhed, grunduddannelse og læsefærdigheder og økonomisk og samfundsudvikling.

Fokusområder

Udryddelse af polio

Rotary er tæt på at eliminere den anden værste menneskelige sygdom i historien efter kopper, med en reduktion i polio tilfælde på 99,9 procent på verdensplan siden 1985, hvor Rotary lancerede sit PolioPlus program. I 1988 stod Rotary  i spidsen for oprettelsen af Global Polio initiativ til udryddelse med WHO, UNICEF og de amerikanske Centers for Disease Control og Forebyggelse. Polio udryddelse vil fortsat være Rotarys topprioritet. Til dato har Rotary bidraget med mere end US $ 1.5 milliarder og utallige frivillige timer til at hjælpe med at vaccinere mere end to milliarder børn mod polio i 122 lande. I øjeblikket arbejder Rotary på at rejse $ 35 millioner om året op til 2018 til polioudryddelse, som vil blive matchet 2 til 1 af Bill & Melinda Gates Foundation.