Rotarianere med passion for fælles oplevelser på to hjul

Indsendt af Jeannette (E-klub) Refstrup den 17.11.2020
Turene med International Fellowship of Motorcycling er tilrettelagt, så der er en del pauser til mad og drikke - og ikke mindst til at dyrke det kammeratlige fællesskab. I god Rotary-ånd bliver der også tid til at besøge virksomheder og andre attraktive steder.

Foto: Privat

”Jeg forbinder min hobby med Rotary og møder andre rotarianere fra hele Norden,” siger Hans-Christoph Paul, som er medlem af Brande Rotary Klub.

Hvert år deltager Hans-Christoph sammen med sin hustru Beate på ture i ind- og udland, der er tilrettelagt af International Fellowship of Motorcycling Rotarians (IFMR).

Beate sad bagpå sin mands motorcykel, en BMW R1200 (260 kg), indtil hun fik sin egen, som er en 200 kg tung BMW F800 motorcykel.

Begge har vandtætte køredragter og alt udstyr i orden. Det betyder blandt andet, at de også kan kommunikere med hinanden under kørslen via trådløst netværk.

Især for Beate er det vigtigt, at maskinen er stabil:
”Den skal kunne køre altid uden problemer, og jeg tager ingen chancer, når jeg kører,” fastslår hun.

Beate og Hans-Christoph kom til Danmark i 1994 fra Østtyskland, hvor Beate i sin tid købte sin første motorcykel.

Med Fellowship of Motorcycling I Pyrenæerne
Turene med International Fellowship of Motorcycling er tilrettelagt, så motorveje helst undgås, og alle kan klare ruterne. Gruppen består af en ledercykel, der kender ruten, og en bagstopper, som sørger for, at alle er med. Ellers kører man en efter en uden overhalinger.

Undervejs er der en del pauser til mad og drikke - og ikke mindst til at dyrke det kammeratlige fællesskab. I god Rotary-ånd bliver der også tid til at besøge virksomheder og andre attraktive steder.

Den første, store IMFR-tur gik til Pyrenæerne. De fleste nordmænd, svenskere og danskere rejste med samme biltog fra Hamburg til Narbonne. Herefter fulgtes holdet i ti herlige dage på motorcykel gennem Pyrenæerne, bjergkæden, der danner en naturlig grænse mellem Frankrig og Spanien, og hvor også det lille land Andorra ligger. Hans-Christoph fik endnu flere oplevelser med, da han tilbagelagde hele turen hjem til Danmark på sin motorcykel.

Store oplevelser og pusterum fra hverdagen
Fantastiske fotos fra Lofoten i Nordnorge fortæller om en tre-ugers tur på motorcykel op gennem Norge sammen med femogtyve nordiske rotarianere. Man fornemmer, at netop denne tur står som noget helt særligt for ægteparret Paul. Et foto taget i den lyse nat, og alle forsamlet omkring et herligt fiskebord, fortæller noget om gruppens store fælles oplevelser.

Sammen med danske rotarianere blev sæsonen afsluttet med en ganske kort tur til Nordfyn i fremragende vejr.

”Endagsturene er et dejligt pusterum fra hverdagen, og det har stor betydning for os, at vi får nogle fælles oplevelser og er sammen med andre mennesker, der har samme interesse,” fortæller Beate.

Parret drømmer om en tur med International Fellowship of Motorcycling til Island – eller måske til et helt andet sted …

Se IMFR-arrangementer og muligheder her:

Artiklens forfatter, Jytte Gottlieb, har været medlem af Brande Rotary Klub siden 2010 og har blandt andet været præsident for sin klub og af flere omgange formand for klubbens PR-udvalg.

KLIK OG FØLG DISTRIKT 1450 PÅ FACEBOOK

ER DU IKKE MEDLEM AF ROTARY? KLIK HER OG LÆS, HVORDAN DU BLIVER DET