Indsendt af Klaus Kristian Jakobsen den 31.3.2010
Egedal Rotary Klub giver demensafdelingen i Egedal en kunstig sæl til at klappe og betro sig til.

Egedal Rotary Klub har henvendt sig til Ældrecenteret i Egedal med et tilbud om at donere en robot sæl "Paro" til et af Egedal Kommunes plejecentres demensafsnit.

Paro Sælen, der har gået sin sejrsgang verden over, repræsenterer en værdi på hele 34.000 kroner, som Egedal Rotary Klub har samlet ind.

"Paro"-sælen er påført en række sensorer, der gør, at den lærer med tiden. Sensorerne bruger Paro til at se, høre, føle og genkende stimuli og miljøer. Den er specielt egnet til demente, men vil også kunne gøre nytte til personer med hjerneskade eller psykiatriske symptomer.

Egedal Kommune er ikke den eneste kommune med en sæl. I øjeblikket er godt 30 sæler ude i en lang række danske kommuner. Samtidig har over 50 medarbejdere i plejesektoren modtaget undervisning i at kunne håndtere robot-sælen.

Læs mere på lokalavisen