Hjertestarter-app overdraget Grønlands Røde Kors

Indsendt af Haagen Peder Cumlet den 22.6.2022
Fire Rotaryklubber, en fra Grønland og tre fra Danmark, har sponseret udarbejdelse af et system til sporing af hjertestartere rundt om i de grønlandske byer. Det er Nuuk Rotary Klub, Rotary E-Club One of Denmark, Hørsholm RK og Humlebæk-Nivå Rk.

Hjertestarter-app'en blev på et møde i Nuuk Rotary Klub i juni 2022 overdraget til det grønlandske Røde Kors. App'en kommer på tre sprog: grønlandsk, dansk og engelsk.

Hjertestarter-app'en er den første del, der er nået over målstregen i e-klubbens 'Projekt hjertestartere til Grønland'.

PDG Per Nøddebo Nielsen, Faxe Rotary Klub, skriver i en kommentar på Facebook, at 'Rotary har atter været med til at gøre en forskel'.

App-projektet har fået støtte af Rotary Danmarks Hjælpefond ligesom producenten, firmaet Makeable ApS i Tilst, har bidraget med en Corporate Social Responsability-rabat, også kendt som social ansvarlighed.

Systemet kan installeres på bl.a. mobiltelefoner med en app og vil blive administreret af det grønlandske Røde Kors, Kalaallit Røde Korsiat. Systemet har kostet 160.000 kr., der fordeler sig på:

Nuuk Rk 40.000 kr., E-klubben 15.000 kr. plus noget opfølgning, Hørsholm Rk 10.000 kr. Humlebæk Nivå 10.000 kr. Producenten, Makeable ApS, har skudt 45.000 kr. ind som Corporate Social Responsability-rabat, også kendt som social ansvarlighed. Rotary Danmarks Hjælpefond har støttet projektet med 40.000 kr.

I Danmark administreres et lignende, om end større system af TrygFonden til brug for et korps af frivillige hjerteløbere.

På mødet i Nuuk Rk kunne klubpræsident, vicekommunaldirektør Marie Fleischer på vegne af de fire sponsorklubber overrækker app-ejerbeviset til sekretariatsleder Johan Barlaj fra det grønlandske Røde Kors, KRK.

(Ejerbevisets tekst, der er på både grønlandsk og dansk, kan ses på linket https://www.rotary.dk/document/club/90933/download, og under dokumenter).

Johan Barlaj takkede på vegne af Kalaallit Røde Korsiat for ’for initiativet, der er taget af de respektive Rotaryklubber’.

Han nævnte, at det er en ’vigtigt milepæl, der er nået’. – Det er vigtigt, at der er hjertestartere rundt omkring i Grønland, og det er også meget vigtigt, at borgerne ved, hvor hjertestarterne findes, sagde Røde Kors-repræsentanten.

Nu forestår så arbejdet med at finde koordinaterne til de allerede 150-200 hjertestartere i Grønland og få lagt dem ind på app-kortet. Til denne del, der kan udføres med brug af f.eks. smartphones, vil det grønlandske Røde Kors bruge frivillige unge.

Den grønlandske hjertestarter-app ventes officielt lanceret i Grønland på Hjertestarterdagen den 16. oktober.