Projekt børnehave i Litauen

Projekt børnehave i Litauen.

Rotary i Nakskov har fået en henvendelse fra Sakyna i Litauen.

Litauen kortBørnehave 1

Sakyna er en lille landsby med ca. 500 indbyggere beliggende i den nordlige del af Litauen. Byen ligger i et fladt landbrugsdistrikt med en del skovområder. Byen ligger godt 200 km fra Vilnius i knap 100 meters højde.
Man har i byen det problem, at byens piger udvandrer, fordi der ikke er lokale børnepasningsmuligheder. Borgerne ønsker derfor at oprette en børnehave fra næste skoleår at regne i den lokale skole.

Der er plads på skolen og kommunen stiller personale til rådighed for projektet. Det eneste, man mangler for at kunne realisere projektet, er møbler og legeredskaber til børnene samt vaskemaskine. Det er købet af disse ’møbler’, man ønsker Rotary skal finansiere. Rotary er således ikke involveret i driftsudgifter i forbindelse med projektet.

Rotary finansiering af børnehavebørnehaveklasse projektet

Budget

• Budget for møbler mv.
    5.500 euro, der omfatter
    • Senge
    • Borde og stole
    • Inventar til børnene (køkken, sofa etc.
    • Vaskemaskine og tørretumbler
  • Indretning af legeplads med indhegning

Overslag: 7.500 euro

Rotarys samlede udgifter til ovenstående formål vil således være 13.000 Euro eller ca. 100.000 DKR.

Finansiering:

Nakskov Ravnsborg Rotary Klub

33.334 DKR

Rotary Danmarks Hjælpefond

33.333 DKR

District Grant

33.333 DKR

I alt

100.000 DKR

Hvert klubmedlem betaler 600 kr., som er fradragsberettiget, når Rotary Danmarks Hjælpefond godkender projektet. Den reelle udgift vil derfor være ca. 350 kr. for det enkelte medlem.

Nakskov Ravensborg Rotary Klub