Nyt fra guvernøren

Månedsbrev september måned 2020.

Kære Rotarianer.

Vi nærmer os nu afslutningen af september måned. Og hvilken måned ikke mindst når vi ser vejrmæssigt på det.  En fantastisk Indian Summer. Og så alligevel de første varsler om vores sommers nære endeligt og løvfaldstidens komme.

Men også en måned hvor Covid 19 igen stak sit ”grimme ansigt” frem. Bedst som vi troede, at nu var der nogenlunde styr på denne sygdom er den blusset op igen med yderligere indgreb til følge. Indgreb som på den ene eller anden måde påvirker os alle. Også i vores liv i Rotary.

Som meddelt i går søndag har vi desværre set os nødsaget til at aflyse årets Distriktskonference/Årsmøde den 3. oktober 2020.

Vi vil ikke fra Distriktets side komme med mere generelle udmeldinger om hvorledes klubberne skal forholde sig til afvikling af møder m.v. Det er op til de enkelte klubber og medlemmer at afgøre ud fra netop deres situation.

I forbindelse med udsendelse af dette månedsbrev har assisterende Guvernør Ulla Winther Koch, Sorø, dog lavet et fint indlæg om hvilke forholdsregler de enkelte klubber bør tage. Indlægget indeholder også lidt om muligheden for at tage Zoom møder i brug.

For mit eget vedkommende har jeg nu gennemført 19 klubbesøg ud af 42. Det har alle været meget berigende, positive, spændende men også meget forskellige møder. Det fortæller mig for alvor noget om forskelligheden i de enkelte Rotary klubber og dermed de mange muligheder der er forbundet med et medlemskab af Rotary. Rotary er unik.

Vi er alle som rotarianere forskellige steder i vores liv. Heldigvis og stor respekt for det. Alle bidrager ud fra sit eget udgangspunkt. Det er meget væsentligt.

Generelt er klublivet kommet godt i gang efter sommerperioden, om end der selvfølgelig noteres afbud fra rotarianere som helt forståeligt er lidt bekymrede for situationen. Der arbejdes seriøst med diverse udvalg m.v. og den enkelte klub er meget opmærksom på, at få arbejdet med deres eget DNA.

Vi er sammen i Rotary, fordi vi er meget stærkere end vi nogensinde kan blive eller være alene. Vi skal ikke blot virke i nutiden, men skal også sætte vores spor for fremtiden.

Det er jo fantastisk at være medlem af et fællesskab som rummer både en grad af forpligtelse og en grad af frivillighed. Vi kan i Rotary beholde en vis form for autonomi, sætte vores egen kompetencer i spil og samtidig se styrken i andres kompetencer og det, at være fælles om en god sag.

Derfor er et stærkt fællesskab som Rotary også et fællesskab, der kan rumme forskellighed og samtidig har en klar ramme, hvor den enkelte kan bidrage. Rotary er og bliver unik.

Rotary er ikke blot en klub du træder ind i og bliver medlem af. Det er en invitation til uendelige muligheder, for at gå af nye veje i et tæt fællesskab med andre.

Alt hvad vi gør, åbner nye muligheder for nogen andre steder. Det skal vi være meget bevidste om.

Lad mig afslutningsvis nævne Verdenspræsident Holger Knaack`s motto for indeværende Rotary år:

Rotary Opens Opportunities.

Et motto som rummer uanede muligheder for at være med til at præge fremtiden også her i Distrikt 1480.

Husk på at det er i klubberne slaget skal slås. Det er i de enkelte klubber udviklingen skal ske. Det er jer der gør forskellen.

God arbejdslyst derude og held og lykke med jeres mange gode tiltag som jeg glæder mig til at følge.

Mange Rotary hilsener og på gensyn ude i klubberne.
Per Nøddebo Nielsen
Distriktsguvernør Distrikt 1480, 2020/2021.