Indsendt af Leif Fritsdal den 24.5.2016
Distriktet får lokale nyhedsredaktører som skal friste klubberne til at komme med 'historier', som kan være med til at inspirere og fortælle om livet i vores mange spændende Rotaryklubber. "Vi ønsker at klublivet skal kunne fornemmes også for den udenforståenden. Det skal både være spændende, daglige og måske sjove oplevelser som kan være med til at skabe interesse for vores organisation" fortæller DG 1450 Helge Hess.

Nyhedsredaktion i Rotary distrikt 1450 er nu en realitet. Det betyder, at der vil komme flere "post" på distriktets åbne facebook side. Rotary skal være synlig, også på de ydre linier, siger guvernør Helge Hess, og ser nyhedsredaktionen som et spændende og nødvendigt tiltag.

Synlighed - Synlighed og Synlighed

Verdenspræsidenterne gennem de sidste år har haft stor fokus på synlighed og "branding" af Rotary. Der er udarbejdet nyt "layout", så Rotary fremstår med samme logo overalt i verden.

"Doing good in the world" er det slogan, som brænder sig ind på nethinden mange steder, og som organisationen har valgt at brande sig med.

Kampen for en poliofri verden er den højeste prioritet og indenfor rækkevidde, takket være store donationer fra rotarianere og klubber worldwide. Samtidig har Bill og Belinda Gates Foundation sikret, at de mange donationer er doblet op, så den sidste store indsats kan gøres for at målet kan nås.

Tjek Rotarys mediecenter her

Redaktørernes lokalområde:

Jytte Gottlieb fra Brande RK:

Brande, Billund; Grindsted, Jelling, Give, Horsens Vestre, Odder, Tørring-Uldum, Juelsminde, Hedensted, Samsø, Horsens Vitus Bering og Horsens Østre.

Carsten Leidesdorff Skov fra Ringkjøbing RK:

Ringkjøbing, Skjern-Tarm, Videbæk, Vinderup, Herning Øst, Lemvig, Ulfborg-Vemb, Herning, Midwest, Struer, herning, Herning Søndre, Holstebro Vestre og Holstebro.

NYT/april 2016:

Desværre mangler dette område nu en nyhedsredaktør, da Henrik Noer fra Ribe RK efter etableringen af redaktørgruppen har valgt at stoppe: Kontakt evt. en af de andre redaktører.

Esbjerg Vest, Esbjerg Jerne, Holsted, Ølgod, Esbjerg Øst, Bramming, Varde, Ribe Varde Warwith, Brørup og Esbjerg-Fanø.

Allan Vittrup fra Silkeborg Connect:

Silkeborg Connect, Nørre Snede, Skanderborg, Silkeborg, Silkeborg Østre, Ikast, Brædstrup og Galten.

Leif Fritsdal fra Ry RK:

Aarhus International, Aarhus Aros, Aarhus Marselis, Aarhus Skt. Clemens, Hørning-Hasselager, Aarhus City, Aarhus Sydvestre, Aarhus, Aarhus Nordvestre.

NB: Kontaktinfo på lokalredaktørerne findes på de gule sider eller via navnelisten på hjemmesiden.

SYNLIGHED I DISTRIKTET

Vejledende retningslinier for "post".

Redaktørerne beslutter selvstændigt, om en nyhed er for lokalt, eller om den egner sig til at blive postet på f.eks. den åbne distrikt facebook side. Nyhederne skal være lidt ud over det sædvanlige for at blive bredt ud til hele distriktet. F.eks. vil en lokal koncert eller arrangement være "lokalt", med mindre der er tilknyttet et ekstraordinært samarbejde og indsamling på tværs af klubber eller samarbejdspartnere. Eller at selve arrangementet kan inspirere andre klubber i distriktet.

Hvad skal vi bruge til et opslag eller omtale

Du og din klub skal levere et skriftligt oplæg og et eller flere gode fotos med navne på evt. personer på billederne samt hvem der har taget billedet af hensyn til evt. copyright. Husk at billeder siger mere end tusind ord. Det er ikke muligt at bringe kopier af avisartikler eller andet, med mindre det er clearet med den pgl. avis.

Distriktets åbne facebook side satser på kvalitet i "post" end på antallet af opslag.

Et ønske at få en redaktionsgruppe

Distriktet har gennem længere tid ønsket at oprette en redaktionsgruppe med "redaktører", som hver især kan tage sig af klubberne i deres respektive områder, fortæller Leif Fritsdal, nuværende nyhedschef og redaktør i distrikt 1450, som siden 2011 har skrevet artikler mv. på hjemmesiden og været med i oprettelsen af distriktets åbne facebook side.

Fra juli 2016 og 3 år frem skal jeg som coordinator arbejde med PR og Image i zone 16, udnævnt af Rotary International, og derfor er det vigtigt, at der kommer nye friske kræfter ind som redaktører, som kan fortsætte og udbygge nyhederne på de sociale medier.

3,5 mio danskere på facebook månedligt

"Vi skal via de sociale medier vise, hvad Rotary står for. De mange klubber skal have mulighed for at være synlige med deres mange interessante projekter, lokalt som internationalt. De projekter og klubarrangementer, som egner sig til at blive bredt ud til hele distriktet, skulle gerne finde vej til distriktets nye hjemmeside, som lanceres 1. juli og gerne postes på facebook med en "teaser".  På den måde følger vi fint i det nyhedsflow, som er i medieverdenen, hvor facebook "Pusher" læserne videre til de større omtaler og artikler på hjemmesiderne."

Link til Rotary International

Link til dansk PR værktøjskasse

Link til facebook Rotary distrikt 1450 (åbne side)

Link til facebook Rotary Danmark (åbne side)

Link til Rotarys danske hjemmeside

"Elevatortalen" om Rotary som tegnefilm:

På Rotary Danmarks åbne facebook side og på distriktets åbne facebook side kan du finde en lille sjov tegnefilm, som på 60 sekunder fortæller om Rotary. Tjek ind på vores åbne facebook sider.

God fornøjelse

Nyhedsredaktionen