En utrolig dejlig Grønlandskoncert

Den 21. marts 2018 kørte Grønlandskoncerten for fulde huse i Holmens Kirke.

Flot støttekoncert i Holmens Kirke til fordel for grønlandske børn

Knap 500 rotarianere var samlet, med familie og venner, i den imponerende Holmens Kirke midt i København onsdag den 21. marts 2018, for at overvære en storslået støttekoncert til fordel for grønlandske børn arrangeret af Distrikt 1470’s Grønlandsudvalg.

Koncerten blev indledt med grønlandske sange opført af det unikke grønlandske Aavaat kor i nationaldragter efterfulgt af trommedanser Drude Aviaja Larsen. Herefter nød publikum kongelig solo operasanger Sofie Elkjær Jensen, der sammen med kontratenor Morten Grove Frandsen fyldte det store kirkerum med arier af bl.a. komponisterne Gounod og Offenbach.

Publikum blev ”spillet på plads” og underholdt i pausen af ’Romantic Strings’ som består af Vibeke Franck på harpe og Tommy Østerlind på violin.

Efter pausen optrådte den verdenskendte armenske koncertpianist Marianna Shirinyan, der virtuost spillede Chopin og sammen med Dominik Wizjan fremførte Schuberts Fantasie for 4 hænder.

Som afslutning på Grønlandskoncerten fremførte Grønlands måske mest populære sanger, Julie Berthelsen, på smukkeste vis, sin fars sang ’Timmissatu Illilunga’ (som en fugl).

Alle de optrædende kunstnere optrådte vederlagsfrit, ligesom Holmens Kirke heller ikke tog nogen leje, hvilket alt i alt betød, at koncerten gav et betydeligt overskud.

Dette overskud skal nu anvendes til projekter til fordel for grønlandske børn. Forslag til sådanne projekter har Grønlandsudvalget samlet i et idekatalog, som distriktets Rotary klubber fortsat kan bruge som udgangspunkt for dette års fokusindsats.

Distriktsguvernør Peter Koefoed bød velkommen til koncerten, og afsluttede med at tildele formanden Grønlandsudvalget Birte Jexen en safir til hendes PHF medalje, som tak for indsatsen.

Birte Jexen

Frederiksberg Mariendal Rotary Klub