Når Rotarianere rejser ud for at hjælpe

Rigtig mange rotarianere er interesserede i at rejse ud og hjælpe. Men det ikke er så lige til, for der skal gøres et stort forarbejde. og ikke mindst skal man selv afholde rejseudgifter med mere. Det kan man læse mere om i nedenstående skrevet af Helge Andersen, der som Rotarianer har stået for og deltaget i flere projekter.

Poor children and family of Mutur East of Trincomalee, Sri Lanka.

Projekt for fattige studerende i Muthur ved Rotary Club of Trincomalee & Brønshøj Rotary Klub - Danmark GG # 1638777

• Morgenmad for 400 elever i 6 måneder.
  • Hjælp til selvhjælp, bistand til familierne for de 400 elever.
  • 110 cykler for de elever der bor længst væk fra skolerne.
  • Skolemateriale til 1000 elever.
  • Træning af familierne der får et nyt levebrød.

Et samarbejde mellem Brønshøj og Trincomalee Rotary Klubber, der siden Tsunamien 26. december 2004, har arbejdet med projekter i Trincomalee, hvor danske Rotarianere indsamlede midler til at bygge to skoler i Trincomalee og Batticaloa, den nordøstlige del af Sri Lanka.

De berørte elevers forældre lever stadigvæk under eftervirkningen af Tsunamien i december 2004 og den 25 år lange borgerkrig anført af de Tamilske Tigre. Borgerkrigen varede fra 1983 til 2009, hvor Sri Lankas militær nedkæmpede de Tamilske Tigre. Der udkæmpedes mange kampe i området ved Trincomalee. Vi har derfor besluttet at hjælpe med at gøre hverdagen noget lettere for de elever som vil blive omfattet af projektet.

Projektet skal startes op i slutningen af februar og begyndelsen af marts. Derfor er PDG Helge Andersen fra Brønshøj Rotary Klub på Sri Lanka i disse dage, sammen med to andre Rotarianer, Ole Hansen og John Jensen begge medlem af Hillerød Christian IV Rotary Klub.

Projektets størrelse er på 70.017 US$ eller 493.620 Dkr. Disse midler er kommet ind fra Brønshøj Rotary Klub, Rotary Danmarks Hjælpefond, PDG Helge Andersen, Erik Thunes Legat af 1954, D-1440, D-3220 og Trincomalee Rotary Club.

Det har været en lang vej, vi startede i april 2015 og fik den endelige godkendelse 18. december 2016.

Projektet er omformet flere gange, men det har været en spændende øvelse i at få et umuligt projekt til et muligt projekt, til gavn for rigtig mange mennesker på Sri Lanka.

PDG Helge Andersen

Brønshøj Rotary Klub.