Med særtog fra øst til vest i Ukraine.

Indsendt af Leif Sønderby den 30.8.2018
I efteråret 2016 fik RC Kyiv Multinational i Ukraine og Aarhus Nordvestre RK mulighed for at opkøbe ca. 500 computere m.m. i Tyskland, og vi slog til med det samme og satte et Global Grant op sekunderet af RC Köln-Ville i Tyskland og Lemvig RK.

I løbet af 2017 blev computerudstyret – efter grundig gennemgang, opdatering og reparation i Kiev – fordelt til ca. 45 skoler i Donbass Regionen (Luhansk & Donetsk Oblast), hvor behovet for alle former for hjælp – ikke mindst til børn og unge – var og stadig er enormt. Skønt krigen pågår på femte år og har reduceret elevantallet i områdets skoler betragteligt, så  har mange tusinde ukrainske skoleelever nu fået adgang til computere og – ikke mindst – modtaget basal instruktion.

Takket være en stram udgiftspolitik og gunstige indkøb af supplerende udstyr, stod vi ved årsskiftet 2017/18 med et budgetoverskud på ca. USD 20,000. Det gav os mulighed for at afholde en computer-camp i det vestlige Ukraine for 60 børn og 9 lærere udvalgt fra 9 af de skoler, vi tidligere havde forsynet med it-udstyr.

Heldigvis kunne The Rotary Foundation (TRF) forstå og – efter en vis tøven – acceptere, at en computer-camp ikke blot skulle være et ”computer literacy project”, men også et værdifuldt afbræk i børnenes triste og usikre dagligdag.

15. – 25. juni 2018 fandt camp’en sted ved byen Kosiv: et naturskønt sted ved foden af Karpaterne, hvor den Hvide og den Sorte Cheremosh-flod flyder sammen. En større modsætning til krigszonen i Donbass er svær at forestille sig.

Camp’en blev på alle måder en kæmpe succes. Både elever og lærere fik daglig undervisning i enkle, men relevante færdigheder – og snuset til mere avancerede processer bl.a. robotprogrammering. NGO’en Code Club UA, der tidligere havde bistået med fordeling og installation af computere på skolerne, leverede gratis instruktion på små, effektive hold.

Der blev tid til hiking trips, ridning, rafting og andre sportslige aktiviteter – samt et spændende besøg i Kiev. I alt 2 uger i et helt andet Ukraine end det, børnene kender fra deres hverdag.

Den 25. juni rejste 60 unge computer-ambassadører sammen med deres lærere tilbage til deres skoler fulde af indtryk og ivrige efter at bruge det installerede it-udstyr.

Hvordan flytter man i øvrigt 60 børn og 9 lærere 1000 km på tværs af Ukraine fra Kramatorsk til Kosiv? Såre simpelt: vi fik 2 extra vogne koblet på toget (alt kan lade sig gøre i Ukraine, når bare man ved hvordan!); dermed opfyldte vi også TRFs strenge krav til sikkerheden for børnene under transporten.

Per Chr. Willemoës

Aarhus Nordvestre RK