Indsendt af Claus Funch Pedersen den 27.12.2018
Hjemmeværnskompagni 7110 Nexø og Nexø Rotary Klubs støtteforening for udsatte unge på Bornholm donerer 20.000 kr. til Klub Veteran Kids Bornholm

Efter Nexø Rotary Klub´s køb af Hjemmeværkskompagniets hus i Nørregade, er der i fællesskab oprettet en støtteforening for udsatte børn på Bornholm.

Den 18. december donerede vi kr. 20.000,- til det nye projekt ”Klub Veteran Kids Bornholm”

Klubben er for alle børn og unge på Bornholm af veteraner. Det er et gratis og frivilligt tilbud hvor børn og unge af veteraner kan mødes i fællesskaber under fagligt gruppelederskab. Klubben tilbyder klubaktiviteter en gang om måneden for børn og unge fordelt på tre aldersgrupper, 8-12, 13-17 og 18-23 år.

Samtidig rummer projektet et parallelt netværkstilbud til veteranernes ægtefæller. Fælles for begge grupper er en kombination af samtaler og fortællinger med relation til deres familiesituation, fællesspisning samt almindelige klubaktiviteter under ledelse af kompetente medarbejdere.

”Projektet Klub Veteran Kids er et projekt under Familieplejen Bornholm”, fortæller fagchef Linette Westergaard Jørgensen, og fortsætter: ”Familieplejen Bornholm er en selvejende institution, der har eksisteret i 115 år. Vores primære formål er at finde plejefamilier og matche dem med børn og unge i fuldtids- eller aflastningspleje i tæt samarbejde med Bornholms Regionskommune.

Familieplejen Bornholms medarbejdere er uddannede socialrådgivere og pædagoger fordelt på en leder, fire familieplejekonsulenter og en samværskoordinator. Derudover har vi en økonomiansvarlig og en kontorelev ansat, og vi samarbejder med eksterne konsulenter, som løser opgaver på timebasis.

Familieplejen Bornholm har selvstændig bestyrelse på ni medlemmer som har det overordnede ansvar for organisationen.

Familieplejen Bornholm står på tre ben, og dette projekt ligger i vores udviklingsafdeling.”